Het is ondertussen iets meer dan een jaar geleden dat we onze crowdfunding afsloten. Dankzij 638 vrijgevige Charlies Angels haalden we meer dan € 30.000 op die we gebruikten om ons magazine te professionaliseren: we bouwden een nieuwe site, maakten onze eerste printnummers en een webshop waar je naast Charlie-spullen ook een abonnement kan kopen. Maar hoe gaat het nu met ons in de woelige wateren waar de online media zich in bevinden? Kunnen we ons hoofd boven water houden? Tijd voor een update!
Leuke lezers
Eerst het goede nieuws: en dat zijn jullie, onze lezers. Want er komen er elke maand steeds meer bij. Budget voor promotie is er momenteel niet, dus onze nieuwe lezers komen bij ons terecht omdat jullie massaal onze artikels liken, delen en erop reageren. En dat laatste doen jullie erg goed. Terwijl er op andere sites en Facebookpagina’s ware oorlogen worden uitgevochten in de comments houden jullie het zo goed als altijd constructief en beleefd. Sommige reacties zijn hele artikels op zich en een mooie aanvulling van wat de auteur zegt. Via interactieve pagina’s als The Secret Feed en Happy Endings delen jullie jullie eigen verhalen. Sommige berichtjes zijn echte pareltjes. Hoera dus en meer van dat! Jullie tonen dat het internet echt wel een leuke plek kan zijn waar gelijkgestemde zielen elkaar vinden en van gedachten wisselen zonder roepen en schreeuwen. Onze opzet is niet om het magazine te worden met het grootste bereik, maar wel een hechte community van echte fans. En dat lukt aardig.
The moneyz
Maar we moeten er niet flauw over doen: een jaar na onze doorstart, is het nog steeds elke dag knokken. Want zoals de crisiscommunicatie van Newsmonkey duidelijk maakte, heeft de sector waarin we zitten het ontzettend moeilijk. Voor ons is dat niet anders. Likes en shares zijn immers niet genoeg om van te leven.
Gelukkig worden steeds meer mensen lid van onze club. Een abonnement of lidmaatschap houdt in: 2 bookzines per jaar, leuke Charlie spulletjes, extra online artikels, een kijkje achter de schermen van onze redactie en korting op onze events en boeken. Maar natuurlijk ook het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een eerlijk media-initiatief en een stem die nodig is. En dat alles voor € 50 per jaar ofwel 1 designerkoffie per maand. Dat lijkt ons een faire deal.
De reflex om te betalen voor online media is nog niet evident. Maar achter elk artikel zit een redacteur, een eindredacteur, een fotograaf en een webdesigner die hard werken om kwaliteit te leveren.
En toch, eerlijk is eerlijk, is het aantal abonnees maar een fractie van het aantal online bezoekers. We merken dat de reflex om te betalen voor online media nog niet evident is. Achter elk artikel dat op Charlie verschijnt zit nochtans een redacteur, een eindredacteur, een fotograaf en een webdesigner die hard werken om kwaliteit te leveren. We hebben alles online zo lang gratis gekregen dat het even zal duren vooraleer we met z’n allen klaar zijn om te betalen voor kwalitatieve online verhalen.
90% van onze artikels is voorlopig gratis toegankelijk, maar onze leden belonen we graag met extra’s, zoals een reisreportage, een voorpublicatie uit een boek of een longread waar flink wat onderzoek in kroop. En hoe meer mensen lid worden, hoe meer budget er is om meer van deze extra’s te maken. Door lid te worden zorg je er dus voor dat je er zelf beter van wordt!
De clicks, views and eyeballs
We zouden natuurlijk ons inkomstenprobleem snel kunnen oplossen door onze site vol te proppen met banners en pop-ups, maar daar geloven we niet in. Er is niets storender dan rustig een opiniestuk te willen lezen en onderbroken te worden door een promostunt voor varkenslapjes. Bovendien lezen steeds meer mensen ons mobile. Probeer daar met je dikke vingers maar eens een banner weg te klikken. Frustratie alom. Daar wordt niemand vrolijk van.
Charlie komt van ‘charlar’, wat praten of babbelen betekent in het Spaans. Een dialoog tussen redacteur en lezer.
Zolang het banneringsysteem niet consumentvriendelijker en efficiënter wordt, blijven we er liever van weg. We proberen immers zo trouw mogelijk te blijven aan ons oorspronkelijk doel, ook in ons inkomstenmodel. Charlie komt van ‘charlar’, wat praten of babbelen betekent in het Spaans. Een dialoog tussen redacteur en lezer. Een storende banner is per definitie éénrichtingsverkeer, de ontvanger kan nooit reageren, behalve KUTBANNER! tegen zijn schermpje roepen.
Je inkomstenmodel ophangen aan het bannersysteem brengt je bovendien als uitgever in verleiding om clickbait te maken. Want hoe meer views, hoe sneller die banner centen oplevert. Die blijft daar immers net zolang staan totdat de adverteerder zijn hoeveelheid eyeballs heeft gekregen. Waarom dacht je anders dat er zoveel artikels zijn met een ronkende titel die niet meer bevatten dan een viraal filmpje en een halve alinea tekst? Wanneer jij niet betaalt, ben je zelf het product. There’s no such thing as a free lunch.
Hup Holland Hup!
Ons talent is het maken van verhalen: online, in print en binnenkort ook live op een podium op onze events. Om onze verhalen te verdelen, vragen we hulp aan anderen. Zo liggen onze bookzines in de meeste filialen van De Standaard Boekhandel en de betere krantenwinkels. En binnenkort zitten we ook op Blendle! Wie geen lid wil worden maar af en toe toch een artikel achter onze paywall wil lezen, kan dat binnenkort doen via dit Nederlands platform. Blendle heeft op korte tijd meer dan 700.000 gelukkige gebruikers verzameld. Je vindt er artikels uit Humo en De Standaard, maar ook uit de Volkskrant en Linda. Magazine. En binnenkort dus ook uit Charlie! Je betaalt een klein bedrag per artikel. Niet tevreden, geld terug. Zo bieden we binnenkort ons recentste bookzine aan aan iedereen die erg graag het interview met Sunny Bergman wil lezen of het biechtverhaal van Lara Taveirne.
En nu?
Vorig jaar beloofden we met het geld van de crowdfunding ons magazine uit te bouwen zonder meteen afhankelijk te worden van adverteerders of investeerders. Dat is gelukt. We zijn onafhankelijk kunnen groeien en hebben beetje bij beetje ons plaatsje verworven in het medialandschap. We bereiken geen miljoenen bezoekers per maand maar onze impact is voelbaar. Onze thema’s en redacteurs worden opgepikt door duidingsprogramma’s op radio en televisie. Van gendergelijkheid & racisme tot burn-outs & body image.
We deden dat met een ontzettend klein budget. Maar de riemen waarmee we vandaag moeten roeien zijn te kort voor alle plannen die we nog hebben. We zouden graag uitbreiden naar 4 bookzines per jaar in plaats van 2, we willen jullie allemaal wat vaker live zien op events, feestjes of lezingen. We willen meer en betere verhalen maken. En we zouden ook graag onze Nederlandse lezers wat beter bedienen.
Om al deze plannen uit te voeren, zijn we al een tijdje op zoek naar een investeerder. Iemand die gelooft in ons project en in ons team en die ons het nodige duwtje in de rug kan geven. Niet alleen financieel maar ook qua ervaring. Iemand die ons koppig onszelf laat zijn en creatieve vrijheid geeft, maar ons helpt bij het uitbouwen van de community en het magazine. En als het even kan, iemand voor wie groeien meer betekent dan enkel onze winstmarges vergroten.
Regelmatig brengen we hier verslag uit van onze successen maar ook van onze worstelingen. Want online media rendabel maken is geen eitje.
Charlie Magazine is een beetje zoals Drew Barrymore, zij groeide ook op voor het oog van de camera’s. De hele wereld kon haar successen en missers volgen. En dat is soms pijnlijk. Sinds ons prille begin in 2014 (met toen amper 5000 unieke bezoekers per maand) kan iedereen ons project online volgen. Regelmatig brengen we hier verslag uit van onze successen maar ook van onze worstelingen. Want laten we wel wezen: online media rendabel maken in het kleine taalgebied dat Vlaanderen en Nederland is, is nog steeds geen eitje.
Bij deze zijn jullie dus weer een stukje mee met ons verhaal. Wie op de hoogte wil blijven, kan ons volgen via Facebook, Twitter of Instagram. Onderaan de homepage kan je inschrijven op onze maandelijkse nieuwsbrief met onze beste artikels. Onze leden krijgen iets meer inkijk in onze interne keuken via onze extra ledennieuwsbrief.
Lid worden kan altijd via onze webshop. Graag zelfs!
Daar vind je ook onze drie bookzines en andere Charlie-spullen.
Tot in de reacties of op ons volgende event!
De Charlie redactie
Schrijf je reactie