Reportage

Alle borsten blij: dat is de droom van deze lingeriemaker

Alle borsten blij: dat is de droom van deze lingeriemaker

Zijn modecarrière begon in zijn geboorteland Togo, in West-Afrika, waar hij kleren op maat maakte. Zeven jaar geleden kwam Tony Degli naar België. Hier wil hij kwalitatieve lingerie op de markt brengen voor vrouwen met een maatje meer die moeilijk hun gading vinden in het bestaande aanbod. Foto: Elien Jansen

Vrouwen met een maatje meer vinden nog altijd moeilijk lingerie die mooi is en die de juiste ondersteuning biedt. Tony Degli wil daar iets aan veranderen met zijn nieuwe lingeriecollectie die vollere vrouwen op hun best toont. Door zijn onderneming, met de naam ‘Tony Bland’ in Europa op te starten, hoopt hij een groter publiek te kunnen bereiken met een confectielijn op grote schaal. Tony legt uit: “In Afrika zijn die mogelijkheden er nog niet. De industrialisatie staat nog niet zo ver om identieke exemplaren te maken of om de kleren te verspreiden in grote oplage.”

Tony Degli. Foto: Elien Jansen

Na een stage bij een modehuis in Brussel dat gespecialiseerd is in lingerie, begon Tony meer interesse te krijgen in het ontwerpen van lingerie. Aanvankelijk ontwierp hij lingerie voor de standaardmaten, maar door zijn open blik en zijn ervaring als werknemer in een winkelketen ontdekte hij al snel het gebrek aan mooie, kwalitatieve lingerie voor dames met grotere maten.

Dat het een man is die eindelijk iets aan dit probleem wil doen zal sommigen misschien verbazen, maar Tony vindt dit dat niet vreemd. “Het is voor mij geen kwestie van man of vrouw zijn, maar ontwerper zijn. Als je een grote visie hebt in de modewereld, moet je je niet beperken tot wat de modewereld je oplegt. Ik vond het echt een fundamenteel probleem dat ik niet iedereen kon bereiken met mijn creaties zolang die enkel in de standaardmaten geproduceerd werden. Ik begon daarom met een paar stuks voor een maatje groter. Na mijn eerste modeshow waarin ook plussize modellen meeliepen, kreeg ik allerlei positieve reacties en vragen. Het leek me dan ook fijn om een lingeriecollectie te maken die helemaal in het teken staat van vrouwen met rondingen.”

“Bij vrouwen met rondingen is het niet de vrouw die de beha draagt, maar de beha die de vrouw draagt”

Zijn open vizier zou ook wel eens iets met zijn afkomst te maken kunnen hebben. “In Afrika hoeven de vrouwen geen maatje 36 te hebben. Het standaardbeeld van een vrouw is een vrouw met rondingen, dat zien wij als meer aantrekkelijk.” Het is dan ook zijn droom om zijn collectie ooit naar Togo te brengen, maar eerst moeten de logistieke mogelijkheden verbeteren. De collectie is een mix van Afrikaanse kleuren en patronen en Westerse materialen. “Ik heb geprobeerd om me tussen deze twee werelden te plaatsen. Zodat de collectie zowel hier als daar aantrekkelijk zou zijn.”

Uit de collectie van Tony Bland

Productkwaliteit staat op de eerste plaats in de collectie. Tony wil alleen maar de beste materialen zoals zijden crêpe, mousseline en fijne kant van Calais. “Bij vrouwen met rondingen is het niet de vrouw die de beha draagt, maar de beha die de vrouw draagt. Daarom ga ik voor duurzaamheid en kwaliteit. De vrouwen die bij mij lingerie kopen doen een investering.”

Alleen maar de beste materialen en in België geproduceerd, dat kost natuurlijk iets. Daarom vraagt Tony steun via een crowdfundingcampagne. “In de eerste plaats heb ik die campagne natuurlijk opgestart om geld te verzamelen, maar dat is niet het enige doel. Via die campagne kan ik heel veel mensen bereiken buiten mijn directe omgeving, die ook geraakt worden door de campagne. Op deze manier wil ik aandacht vragen voor de manier waarop we omgaan met rondere vrouwen.”

Uit de collectie van Tony Bland

“De proefexemplaren van de collectie zijn gemaakt, maar nu moet ik de financiële middelen zoeken om verdere productie te kunnen uitvoeren en alles in verschillende maten te laten maken. Ik wil graag tot maat 56 gaan. De volgende stap zal zijn om een magazijn te vinden dat openstaat voor mijn merk en om grote maten te produceren.” Tony is vastberaden om dit product op de markt te brengen: “Ook als ik niet genoeg geld ophaal via de campagne, zal mijn collectie er komen. Het zal wat langer duren als ik alles uit eigen zak moet betalen, maar ik zal zeker niet opgeven.”

“Bij grote maten is de functie minstens zo belangrijk als de vorm”

Ook Murielle Scherre probeert met haar lingeriemerk la fille d’O zoveel mogelijk diverse lichamen te bereiken. Ze legt uit waarom het aanbod voor grote maten vaak zo beperkt is. “Lingerie in grote maten vraagt meer vakmanschap en dat zorgt ervoor dat veel merken afvallen. Ik merk zelf ook dat ik bij grote maten meer naar de functie dan naar de vorm ga kijken, omdat functie hier ook zo belangrijk is. De stof moet stevig genoeg zijn, anders wordt het lichaam foutief belast wat heel wat fysieke klachten kan veroorzaken. Lingerie ontwerpen en maken vergt een heel technische aanpak. Weinig mensen zetten in op innovatie omdat je getrainde werknemers nodig hebt en veel tijd, wat tegenwoordig financieel zo goed als onmogelijk is. Als je als bedrijf winst wil maken kan je hier beter niet voor innovatie gaan. Ik vind het dus heel goed dat Tony met dit initiatief komt, hopelijk kan hij het doen werken.”

“Tony kiest ervoor een publiek aan te spreken dat nu niet bereikt wordt door de modewereld”

Aurelie Van de Peer doet onderzoek naar de politiek van modejournalistiek aan de UGent en KULeuven en is modedoctor bij Charlie Magazine. Volgens haar past het idee van Tony Bland perfect binnen een breder fenomeen waarin mensen vandaag het dwingende karakter van de mode-industrie in vraag stellen. “Zowel de consument als professionals in de industrie doen dit meer en meer. Tony kiest ervoor een publiek aan te spreken dat nu niet bereikt wordt door de modewereld. Interessant is dat dit ooit anders was. In de jaren ‘50 was je voor de toonaangevende modepers een slechte ontwerper als jouw kledij vrouwen met rondingen (vaak benoemden ze dit type vrouw als ‘de matrone’) onrecht aan deed. Dit veranderde erg vanaf de jaren ‘70. Toen repten journalisten niet meer over de noodzaak van het bereiken van een divers publiek op vlak van lichaamstype. Vandaag merk ik toch weer langzame verandering in de richting van de eis voor body diversityKijk naar Knack Weekend online in Vlaanderen – dit thema leeft daar erg.

 

Lees ook: Why we must cast spells. Van liefde. Over de casting day van La Fille d’O.

Schrijf je reactie

1 reactie

Met haar thuisbasis in Gent, school in Brussel en stage in Antwerpen is Mari altijd wel onderweg. Terwijl ze op de trein zit leest ze boeken of staart ze naar mensen. Als ze in een dipje zit luistert ze naar Work van Rihanna en kan ze er weer tegenaan. Verder houdt ze van een mooie zonsondergang, de geur van baby’s en een goed glas wijn op terras met vriendinnen.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen