meten is weten

Waarom we meer vrouwen willen zien in de media

Waarom we meer vrouwen willen zien in de media

Is een magazine als Charlie vandaag nog wel nodig? Het is een vraag die we af en toe krijgen. Persoonlijk vinden wij van wel natuurlijk, anders zouden we niet al onze liefde en energie in dit platform steken. Maar er zijn ook nog andere redenen waarom we doen wat we doen. Lees even mee.

Het klopt dat topics en redacteurs die voor het eerst op Charlie verschenen regelmatig worden overgenomen door andere media. Dat betekent echter niet dat we overbodig zijn, maar het bevestigt dat Charlie nieuwe onderwerpen en stemmen het nodige duwtje in de rug kan geven. Daarnaast brengen we onze inhoud op onze eigen manier: zonder filter en met een diverse, jonge en overwegend vrouwelijke redactie. We proberen ook in onze interviews en reportages zo veel mogelijk getalenteerde vrouwen naar voren te schuiven .

Dat zou vandaag niet meer bijzonder mogen zijn, maar cijfers laten anders zien. Volgens het Global Media Monitoring Rapport is slechts een kwart van de mensen die wereldwijd in nieuwsmedia in beeld wordt gebracht een vrouw. In de afgelopen decennia is er wereldwijd een geleidelijke toename geweest in het aantal vrouwen dat in nieuwsmedia in beeld is gebracht. Tussen 2010 en 2015 groeit dit aantal echter niet meer, terwijl we er dus nog lang niet zijn.

Charlie Magazine wil daarom vrouwen op een realistische manier representeren. Het niet enkel over hun uiterlijk hebben, maar vooral over hun expertise, intelligentie, talent en gevoel voor humor. Want: you can’t be what you can’t see.

De Nederlandse organisatie WOMEN Inc verzamelde enkele cijfers die je misschien zullen doen schrikken:

  • Van alle experts in de media is 88% man en 12% vrouw.
  • 7% van de vrouwen op nieuws gerelateerde krantenfoto’s wordt afgebeeld in een werksituatie. Bij mannen is dit 23%.
  • Vrouwen worden 6x vaker in privé omgeving gefotografeerd op nieuws gerelateerde krantenfoto’s dan mannen.
  • Mannen worden in films wereldwijd veel vaker dan vrouwen neergezet als advocaten, rechters, academici en doktoren.
  • 1 op de 10 vrouwen wordt in sexy en onthullende kleding weergegeven, dit is 6x vaker dan het aantal mannen in sexy en onthullende kleding.
  • Slechts 2% van de advertenties laten intelligente vrouwen zien, slechts 3% van de advertenties laat vrouwen in leiderschapsposities zien en slechts 0,03% van de advertenties laat vrouwen met humor zien. (Onderzoek Unilever, 2016)
  • 40% van de vrouwen herkent zich niet in de vrouwen die ze zien in reclame.

Columniste Katrijn Van Bouwel op de set van productiehuis Poolhert, een van de vaste partners van Charlie Magazine

Dat het anders en beter moet, tonen deze cijfers.

  • In 2017 hebben films met vrouwelijke hoofdrollen meer geld opgebracht dan films met mannelijke hoofdrollen. Films met een evenwichtige cast van mannelijke en vrouwelijke personages doen het ook beter aan de kassa.
  • Volgens onderzoek van Unilever blijkt dat reclame zonder stereotypen 25% meer omzet en meer impact oplevert.
  • 85% van vrouwen vindt dat de reclame wereld de echte wereld moet inhalen als het gaat om het representeren van vrouwen.
  • 71% van de vrouwen vindt dat de media beter moeten worden in het representeren van vrouwen met verschillende lichaamstypen, leeftijden, etniciteiten (onderzoek Unilever).
  • 69% van de vrouwen noemt de toenemende druk vanuit media en reclame om een onrealistisch schoonheidsideaal te bereiken als een belangrijke reden achter hun uiterlijke onzekerheden (onderzoek Unilever).
  • Onderzoek van Kantar toont aan dat 85% van de vrouwelijke respondenten meent dat reclame vrouwen niet op een realistische manier representeert. Twee derde spoelt reclame die vrouwen op een negatieve manier stereotypeert, door.

Van regisseur tot cameravrouw, comedian of eindredacteur: in team Charlie is vrouwelijk talent oververtegenwoordigd!

Wanneer vrouwen zich uitspreken in de media ontvangen ze bovendien meer haatcomments en bedreigingen dan mannen. Vrouwen met een migratieachtergrond krijgen het dubbel zo hard te verduren. Zo toonde recent onderzoek van Amnesty International nog aan dat Twitter een toxische plek is voor vrouwen, waar misogyne, racistische en homofobe berichten schering en inslag zijn. Aan dat soort gedrag stellen we op ons online platform paal en perk. Vrouwen moeten de kans krijgen zich uit te spreken in het publieke debat zonder zich te moeten voorbereiden op een lading haat, enkel en alleen omdat ze vrouw zijn.

Er is dus nog heel wat werk aan de winkel. Charlie zet zich al vier jaar in voor een meer realistische representatie van vrouwen in de media en is een plek creëren op het internet waar vrouwen gehoord worden. De cijfers hierboven tonen aan dat dat geen overbodige luxe is.

Foto boven: Marie en Ellen van productiehuis Poolhert op de set met onze hoofdredactrice.
Foto’s: Jarod Mauws

Schrijf je reactie

Jozefien was in een vorig leven art-director bij de vrouwenbladen en is nu kapitein van het Charlie-schip. Haar stokpaardjes zijn gendergelijkheid, beeldvorming in de media en het opvoeden van twee luidruchtige jongens.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen