Reportage

Als je HEEL VEEL volgers hebt op social media

Als je HEEL VEEL volgers hebt op social media

Instagram heeft wereldwijd zo’n 600 miljoen gebruikers and counting. Wie er een groot podium heeft, komt voor nieuwe vragen te staan. Omdat bedrijven aanbiedingen doen en producten sturen om op je kanaal te promoten. Omdat het voor sommigen een doel op zich wordt om zoveel mogelijk volgers te krijgen. Omdat jonge Instagrammers naar je opkijken en wat jij post hun (koop)gedrag kan beïnvloeden. We laten vier BIG’s (Bekende Instagrammers) aan het woord over de afwegingen die zij maken.

Elfi De Bruyn (@glam_elfi en glamatheart.com) geeft mensen via haar online platform, waaronder een Instagram account met meer dan 11.000 volgers, een inkijk in haar dagelijkse leven en de dingen die haar blij maken.


Onlangs stelde je je op Facebook vragen bij de manier waarop sommige producten gepromoot worden door Instagrammers met veel volgers. Wat wilde je aankaarten?
Elfi:
“Eerst en vooral wil ik mezelf niet als een heilige profileren. Ik ga ook samenwerkingen aan op mijn online platform en ik geloof in de kracht van mooie partnerships. Maar wat ik steeds meer merk is dat bloggers en als je wil influencers dingen promoten zonder dat er een lijn in zit. Hoe kan je de ene dag een product endorsen terwijl je de andere dag een product aanprijst waar totaal andere waarden achter zitten? Het is alsof ik vandaag een ethisch verantwoorde jurk zou kopen en morgen zou gaan shoppen bij Primark. Ik besef dat we mensen blijven, maar als je een platform hebt, neem dan je verantwoordelijkheid en denk eens na over wat je al dan niet deelt. Ik heb het gevoel dat veel bloggers zich laten verleiden door gratis spullen, zonder goed na te denken over hun waarden en wat ze uitdragen aan hun, vaak jonge, volgers. Het verbaast me dat bedrijven blijven investeren in zulke voor mij ongeloofwaardige profielen.”

“Ik vind het jammer dat dat online wereldje geëvolueerd is naar pure business waar geloofwaardigheid een schaars goed is.”

Je bent zelf ook een fervente Instagrammer. Beschouw jij jezelf als een influencer?
“Ik had daar tot voor kort nooit bij stilgestaan, maar ik krijg vaak enthousiaste berichtjes van mensen die volgen wat ik doe. Ik vind het leuk dat ik andere mensen met mijn creativiteit kan inspireren. Al had ik niet gepland dat ik een netwerk zou uitbouwen, ik wil gewoon dingen delen waar ik gek op ben. Misschien maakt dat mij een influencer, maar ik hou niet zo van de term, want ik identificeer me niet met de druk en de artificialiteit die erbij hoort.

Influencing wordt tegenwoordig met hoge cijfers geassocieerd terwijl het in de eerste plaats om passie gaat. Ik vind het jammer dat dat online wereldje geëvolueerd is naar pure business waar geloofwaardigheid een schaars goed is. Mensen die volgers kopen of op andere manieren oneerlijk gebruik maken van het podium dat ze hebben mogen stilaan ruimte maken voor anderen, want influencers kunnen wel degelijk mooie dingen betekenen. 1001 accounts die er hetzelfde uitzien en alleen maar gesponsorde zaken posten, I’ve seen enough. Meer volgers zouden voor mij meer kunnen opbrengen, maar dat is niet mijn doel. Ik ben niet bezig met het verzamelen van likes, ga ook geen steun vragen aan anderen om mijn feed of engagement omhoog te krijgen, want ik vind het belangrijk trouw aan mezelf te blijven en aan de principes waarmee ik begonnen ben.”

Krijg je veel aanbiedingen van bedrijven en hoe selecteer je?
“Ik krijg om de zoveel tijd een project aangeboden, word gevraagd voor workshops en krijg wel eens wat opgestuurd. Ik heb niet het doel om dingen te krijgen, ik vind het vooral fijn om mensen te leren kennen die dezelfde interesses delen. Daarom probeer ik de balans van krijgen en geven voor mezelf te behouden en zie het als extra’s van het werk en de energie die ik in samenwerkingen en eigen projecten steek. Daarnaast krijg ik wel dingen toegestuurd of mails van commerciële websites om iets te reviewen op mijn website. Ik stuur dan vriendelijk terug dat als ze mijn website bekeken hadden, ze zouden gemerkt hebben dat ik niet aan reviews doen. Ik heb leren grenzen trekken en ben gewoon duidelijk en eerlijk, maar blijf vriendelijk.”

“Bij samenwerkingen vind ik het persoonlijke contact met het bedrijf belangrijk. Daarnaast moeten mijn waarden stroken met die van het bedrijf. Ik ben de laatste jaren bewuster bezig met kledij, eten, beauty,… Daar wil ik verder in groeien en bij een samenwerking vind ik het fijn als een bedrijf daar ook mee bezig is. Ik kreeg bijvoorbeeld een aanbieding van HP voor een creatieve samenwerking. Ik heb het bedrijf onderzocht en hoewel inkt geen zuiver product is, is HP bezig om binnen de printersector verbeteringen aan te brengen. Ik werkte ook samen met Fanta, ook al drink ik dat nooit. Maar we wilden wel samen dezelfde boodschap uitdragen: ‘color your life’. Dat past perfect bij mijn visie op het leven. Ik mocht ook eerlijk communiceren hierover, wat ik op mijn website deed. Doorslaggevend is dat ik mijn creativiteit moet kunnen gebruiken in de samenwerking. Dat er wederzijds vertrouwen is: dat zij me vrij laten om mijn eigen creatie te maken met hun product.”

“Eigenlijk heb ik er nooit bij stilgestaan dat mensen überhaupt zouden denken dat ik geld krijg om een foto van een ijsje te delen.”

Hoe maak je aan je volgers duidelijk dat je reclame maakt?
“De samenwerkingen die ik aanga voelen voor mij niet als puur reclame maken. Al ben ik niet naïef hé, een bedrijf zou geen bedrijf zijn mocht het geen commerciële doelen hebben. Ik weet heus wel dat mijn netwerk voor hen belangrijk is, maar ze willen in de eerste plaats een samenwerking omdat ze een goede match zien met mijn werk. Iemand noemde het laatste de ‘Elfi-vibe’ (lacht). Dat is eigenlijk een goede omschrijving: ik bedenk concepten die passen binnen mijn stijl en werk ze uit . Als ik dus zo’n samenwerking aanga, probeer ik om daar transparant over te zijn. Op mijn website heb ik een sectie gewijd aan de achtergrond van mijn partnerships. Met deze informatie toon je ook dat je echt over de dingen hebt nagedacht en waarom je een bepaald project doet.”

Op je Instagram accounts zie ik foto’s van Ben & Jerry-ijs en hondenvoer van Albert Heijn. Hoe weten je volgers of het om gesponsorde posts gaat, of dat je het product zelf kocht en aanprijst?
“Op Instagram deel ik dingen die ik leuk vind. De betalende samenwerkingen staan op mijn website. En ik tag vaak merken omdat ik anders de vraag krijg waar ik iets gekocht hebt, dus ik maak mijn leven op die manier wat makkelijker (lacht). Ik probeer mijn Instagramkanaal over het algemeen onbetaald te houden. De samenwerkingen staan op m’n website, en die deel ik daarna soms op Instagram. In het geval van Ben & Jerry’s hadden ze me op voorhand gevraagd of ik het product wilde testen. Het ijsje was heel lekker en Ben & Jerry’s is bewust bezig met de melkindustrie, dat vind ik belangrijk. Ik postte hier dus vrijblijvend iets over. Eigenlijk heb ik er nooit bij stilgestaan dat mensen überhaupt zouden denken dat ik geld krijg om een foto van een ijsje te delen… Maar omdat het wereldje geëvolueerd is, is een bepaalde hashtag of code zoals ze in het buitenland doen misschien geen slecht idee. Ik zal in elk geval aandacht aan transparantie blijven besteden!”

Elfi is niet de enige die zich vragen stelt bij de vlucht die influencer marketing neemt. Steeds meer bloggers ambiëren een influencer-carrière om free goodies te scoren, zonder dat ze kritisch kijken naar welke merken of producten ze promoten.

Ook Simon Ramboer (@sramboer) krijgt de status van influencer toegekend. Simon: Instagram bood een ideaal platform om mijn foto’s te delen. Zo begon het, want fotografie is mijn hobby. Ik merkte dat er een markt voor was en om die te bereiken ben ik meer gaan posten dan reisfoto’s. Nu is mijn instagram een lifestyle-account met bijna 19.000 volgers.”

In hoeverre deel je je persoonlijke leven op social media?
Simon:
“Omdat ik merk dat mensen snel een verkeerd beeld krijgen van Instagrammers met een groot bereik, probeer ik hier een evenwicht in te vinden. Vooral jongeren vergeten al snel dat ik ook een mens met een drukke baan ben, en dat ik niet altijd op reis ben of zit te relaxen. Ergens wil ik dat beeld wel bijstellen, maar aan de andere kant vraag ik mij dan af wie een foto van mij aan het werk wil zien.”

Beschouw je jezelf als een influencer?
“Ik merk mijn invloed uit reacties als ‘hé, die trui is leuk, waar heb je die gevonden’. Ik heb een groot bereik en ga wel wat samenwerkingen aan, maar het is niet mijn ambitie om een influencer te zijn. Ik ben ook bekend op Instagram omdat ik spreek op marketingevents, in de branche werk en een magazine heb opgericht. Ik wil doen wat ik graag doe en als influencing me daarbij helpt, is dat mooi meegenomen.”

“Ik wil doen wat ik graag doe en als influencing me daarbij helpt, is dat mooi meegenomen.”

Krijg je vaak aanbiedingen?
“Ik merk dat er bloggers zijn die beginnen te bloggen omdat ze dan dingen krijgen en naar feestjes mogen. Natuurlijk is dat een leuk aspect aan influencing. Ook ik krijg aanbiedingen, zoals onlangs van een maaltijdbezorgingsservice. In ruil vroegen ze drie foto’s. Ik post nooit over eten en daarom heb ik de opdracht geweigerd. Sommige bureaus reageren verbaasd, omdat ik hier zo eerlijk in ben, terwijl veel influencers te snel ‘ja’ zeggen op alles. Ook heb ik niet graag dat spullen zomaar opgestuurd worden om ze te testen. Dan voel ik me verplicht om er iets over te posten.”

“Met Coca-Cola zit dat bijvoorbeeld wel heel goed, want ik drink elke dag cola. Zij sturen me op citytrip of naar een festival en geven mij de vrijheid om een leuk moment te posten. Het is altijd een ruildeal, waarbij ze zeggen: ‘We geven dit aan jou, amuseer je en deel enkele leuke momenten op jouw manier met je volgers.’ Ik word bovendien regelmatig uitgenodigd voor events. Soms word ik ook betaald om een bepaald product uit te testen, en daarvoor krijg ik in mijn ogen vrij veel geld. Ik doe dat graag, maar ik zeg er altijd bij dat ik mijn eigen mening moet kunnen geven, ook als ik het product niet goed vind. Tot nu toe heb ik geen slechte ervaringen gehad, omdat merken me ook goed screenen alvorens ze aanbiedingen doen, zodat die bij me passen.”

“Ik vind eigenlijk dat volgers kritisch genoeg moeten zijn om te weten wat reclame is en wat niet.”

Hoe laat je jouw volgers weten dat het om gesponsorde posts gaat?
“Momenteel doe ik het niet. Ik meld soms in de beschrijving dat ik iets heb gekregen om uit te testen, maar eigenlijk zou ik daar wel een hashtag voor moeten gebruiken. Anderzijds heb ik ook daar bedenkingen bij. Ik word bijvoorbeeld gesponsord door O’Neill, die hun merk met mijn persoonlijkheid willen associëren. Ik koop zelf al heel lang kleding van dit merk en sta dus soms op de foto met niet-gesponsorde stukken, die ik dus niet vanwege een samenwerkingscontract post. Als we gaan beginnen met hashtags en codes, waar ligt dan de grens? Ik vind eigenlijk dat volgers kritisch genoeg moeten zijn om te weten wat reclame is en wat niet. Gesponsorde kledij draag ik echt niet enkel en alleen op de foto. Ik zou niets dragen wat ik zelf lelijk vind.”

Je schreef een tijdje geleden een artikel met tips voor influencers. Veel jongeren proberen om bekend te worden via Instagram en om zo geld te verdienen.
“Ik schreef het artikel omdat ik bijna dagelijks van jongeren de vraag krijg hoe ze hun account beter kunnen maken en bekend kunnen worden. Hoe je het draait of keert, mensen willen influencer worden. Het artikel is vooral een tutorial, maar toont niet de keerzijdes. Die zijn er ook: online bekendheid vraagt enorm veel tijd en energie, je moet naar veel events en spendeert uren aan social media. Je hebt altijd in je achterhoofd ‘ik moet hier nog een foto van trekken en dan pas kan ik genieten van wat er gebeurt’. Ik zie trouwens ook een tegenbeweging opkomen tegen influencer marketing. Instagram staat vol reclame, de markt raakt stilaan verzadigd. Ik denk daarom dat het grote succes van influencer marketing, waardoor iederéén influencer kan en wil worden, haar neergang zal betekenen.”

 

Zoals Simon aangeeft, dromen veel jongeren ervan om influencer te worden. Zo startte ook Alice De Ley (@alicedeley) op 20-jarige leeftijd met bloggen. Op haar Instagram deelt ze haar passie voor mode en hippe koffiebars en bereikt daarmee meer dan 14.000 volgers.


Alice: “Ik hou ervan mooie outfits en leuke adresjes met anderen te delen. Meestal nemen mijn vriendje of vriendinnen foto’s van me, maar ik bewerk ze allemaal zelf. Ik let er daarbij op dat ze bij de rest in mijn feed passen en origineel zijn.”

Beschouw je jezelf als een influencer?
“In het begin niet, maar nu wel. Natuurlijk stel ik in vergelijking met de grote influencers niet veel voor, maar ik merk dat ik een invloed heb op mensen. Al vind ik het moeilijk om het van mezelf te zeggen. Het brengt druk met zich mee om te presteren en je altijd te conformeren. Ik wil ook nog een beetje spontaan blijven en m’n eigen ding doen. Omdat ik heel graag een Youtube kanaal wil beginnen, probeer ik ook mijn persoonlijke leven te tonen. Als vlogger moet je dat doen, anders werkt het niet. Onlangs heb ik bijvoorbeeld een persoonlijke Insta-story gemaakt over vijf jaar samenzijn met mijn vriend. Maar ook probeer ik af en toe foto’s met familie te posten. Natuurlijk deel ik niet alles, als ik verdrietig ben of me ongelukkig voel, komt dat niet op mijn Instagram.”

“Ik heb thuis zoveel pakketjes met toegestuurde producten liggen dat ik amper tijd heb om ze te openen.”

Krijg je veel aanbiedingen van merken en hoe beslis je of je een samenwerking aangaat?
“Ja, dat zijn er toch wel wat. Vooral tijdens de zomer is het erg druk. Ik heb thuis zoveel pakketjes met toegestuurde producten liggen dat ik amper tijd heb om ze te openen. Eerst kijk ik of het merk me aanspreekt en bekijk ik hun Instagrampagina. Ik check hoe groot het bedrijf is, of het veel volgers heeft, wat de kwaliteit van de foto’s is en met welke influencers het al samenwerkte.  Voorlopig werk ik vooral met product placements en sponsoring van online webshops. Die gesponsorde kledij verwerk ik dan in een mooie setting en outfit. Ik word ook vaak uitgenodigd voor events van modehuizen waar ze hun nieuwe collectie voorstellen, maar ik kan niet zo vaak gaan omdat ik in die periodes aan het blokken ben.”

Word je soms betaald voor publicaties? En hoe bepaal je het bedrag?
“Dat gebeurt steeds vaker. Enkele maanden geleden vroeg Estée Lauder wat mijn prijzen per foto waren. Toen ben ik beginnen googelen en ik las dat veel influencers een bepaald bedrag vragen afhankelijk van hun aantal volgers. Ik kwam toen met mijn 13.000 volgers uit op een bedrag van 100 euro per foto. Eerst vond ik het raar om een prijs te plakken op mijn content, maar eigenlijk is het niet meer dan normaal. Sindsdien doe ik meer betaalde samenwerkingen. Ook voor events wordt mijn aanwezigheid vergoed, zo heb ik onlangs een event in het buitenland gedaan.”

“Op dit moment streef ik naar 20.000 volgers, zodat ik me kan onderscheiden van de massa influencers die opkomt.”

Hoe maak je het duidelijk aan je volgers dat een post van jou gesponsord is?
“Soms bedank ik het merk voor het gratis product. Ik verwacht dan dat mijn volgers weten dat ik samenwerk met dit bedrijf. Hashtags en andere codes doe ik nog niet omdat het in België nog niet verplicht is. Maar ik zou het niet slecht vinden als er een initiatief kwam, want er circuleert zoveel content op social media dat snel verkeerde beelden worden verspreid.”

Wat wil je met bloggen bereiken?
“Op dit moment streef ik naar 20.000 volgers, zodat ik me kan onderscheiden van de massa influencers die opkomt. Ik wil dat mensen zeggen: ‘Alice Deley is het meisje met die stijl, of met die content’. Hét droomscenario is om mijn Instagram en een vlogkanaal mijn job te maken.”

 

Influencing als job dus. Vanaf wanneer vraag je geld voor samenwerkingen? Hoe bepaal je vanaf wanneer de status ‘influencer’ geldt? Hanne Van den Abeele (@hannewhale en hannewhale.be) voelt zich met haar 11.000 volgers nog een klein visje in de grote zee: “Ik denk dat je me een blogger op weg naar influencing kan noemen. Een influencer heeft écht goede foto’s van zichzelf en brengt professioneel producten in beeld, een blogger houdt zich ook bezig met teksten. Ik ben nog niet de beste in influencing en voel me te vaak te verlegen voor de camera, maar merk wel dat foto’s waarop ik in beeld ben meer respons krijgen.”


Hoeveel uur per dag ben je bezig met het onderhouden van je social media?
“Toch minstens twee uur. Ik denk na over de tekstjes die ik bij m’n foto’s op Instagram post en kijk ook of de foto’s die ik nog moet posten passen bij de andere foto’s op mijn account. Met een app behoud ik het overzicht en kan ik nog te posten foto’s omwisselen, super handig! Dit doe ik omdat ik een ‘clean feed’ toch wel mooier en aantrekkelijker vind. Ik ben altijd al een deler geweest en dat merk je op social media ook, ik heb niets te verbergen. Ik krijg zelfs regelmatig complimentjes over hoe eerlijk en spontaan ik ben. Dat ik geen ‘doorsnee blogger’ ben die enkel maar gepromote foto’s deelt. Ik vind het dus dik oké dat ik bijna m’n hele leven post op sociale media. Vooral op Instagram dan.”

“Ik hoop dat bedrijven zullen inzien dat samenwerkingen met fake accounts de bloggerwereld schaden.”

Krijg jij vaak aanbiedingen? Wat voor samenwerkingen doe je vooral?
“Ik krijg wel wat aanbiedingen, maar ga niet overal op in. Het zijn vooral product placements en uitnodigingen voor events. Heel soms word ik gecontacteerd om een betalende samenwerking te doen: een artikel schrijven in ruil voor een klein bedrag. Als het onderwerp bij m’n blog past, waarom niet? Zo deed ik al het project ‘hannewhale sleeps’ waarbij ik 32 Belgische B&B’s deed op 32 weken in ruil voor promotie. Ik vind dat ik nog niet genoeg volgers heb om uit mezelf geld te vragen. Voor nu is het goed om enkel met product placements te werken, gezien ik ook fulltime werk.”

Hoe interpreteer ik foto’s van jou waarin kledingmerken als Asos getagd zijn? Zijn zij ook gesponsord?
“Nee, vaak niet. Ik tag merken ook zonder dat ik er een samenwerking mee heb. Ik werk amper met kledingmerken samen, maar mijn volgers willen graag weten welke merken ik toon. Wanneer ik een samenwerking heb, zet ik vaak een bedankje in het onderschrift.”

Hoe zie jij je toekomst als influencer?
“Ik merk dat te veel bloggers graag meedoen aan volg-ontvolgspelletjes en het kopen van volgers. Dan ben ik met mijn 11.000 volgers niets meer waard, hoewel ik het wel eerlijk aanpak. Ik hoop dus dat bedrijven zullen inzien dat samenwerkingen met fake accounts de bloggerwereld schaden, de bloggers die er écht hard voor werken worden zo immers meer en meer op de achtergrond gezet.”

Lees ook: So glad I opened Instagram today: geld verdienen met je selfie.
Foto boven: via @glam_elfi

Schrijf je reactie

1 reactie

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen