Terwijl de debatten over de toekomst van de media vaak gevoerd worden door Belangrijke Mijnheren in dure pakken, willen wij de vraag graag stellen aan de volgende generatie: meisjes en jongens die geen wereld kennen zonder internet en gebeten zijn door nieuws en media. Van een pas afgestudeerde student journalistiek tot de jongste hoofdredacteur van Vlaanderen. Vandaag podcastmaker Mariam El Maslouhi.
Mariam El Maslouhi (26), co-founder en presentator Dipsaus, een podcast door en voor vrouwen van kleur
1. Welke kranten & magazines lees je? Kijk je tv, luister je radio?
“Ik las en kocht vroeger National Geographic magazine, want ik ben een beetje een nerd (lacht). Ik las dan vooral over het oude Egypte of over grote katten, dat soort dingen. Nu lees ik niet echt een vaste krant of magazine, maar soms stuit ik via Twitter op interessante opiniestukken.”
2. Hoe lees je ze? En waar?
“Smartphone! Soms op de laptop, maar ik lees toch wel 80% van de tijd op mijn telefoon. En ja, ik neem mijn telefoon mee naar wc (lacht).”
3. Betaal je voor media en zo ja voor wat en hoeveel?
“Nope. Ik twijfel soms wel wat ik daarvan vind. Journalisten horen voor hun werk betaald te worden, maar ben ik daar verantwoordelijk voor of ligt die verantwoordelijkheid bij de mediabedrijven waar de bazen veel geld vangen, terwijl ze hun journalisten uitbuiten door ze in een freelance-statuut te steken?”
Ik mis mannen en vrouwen van kleur die wat te zeggen hebben in de redactie. Witte redacties suck.
4. Wat mis je zelf in het aanbod?
“Mannen en vrouwen van kleur die wat te zeggen hebben in de redactie. Dat redacties zo wit blijven en vanuit een bepaalde blik hun content brengen, maakt het onaantrekkelijk voor aspirant-journalisten van kleur om ook voor die media te gaan schrijven, denk ik. Wanneer mainstream media zeggen dat ze geen mensen van kleur kunnen vinden die voor hen willen werken, ligt dat eigenlijk aan die witte redacties zelf. Witte redacties suck.”
5. Welke nieuwe vertelvormen zijn het helemaal?
“Ik ben misschien een beetje bevooroordeeld omdat ik ze zelf maak, maar vooruit: ik ben gek op podcasts! Ik volg geen vlogs omdat ik daar echt voor moet gaan zitten. Ik vind podcasts een uitkomst omdat ik het fijn vind iets te hebben waar ik onderweg naar kan luisteren.”
6. Hoe zie jij het gebruik van media evolueren? Is print dood?
“Ik denk niet dat print volledig gaat verdwijnen omdat mensen van de vorm houden, we hebben nu eenmaal graag iets fysiek in handen. Dat geldt ook voor boeken. Zelf lees ik boeken op een Kindle en de krant op mijn telefoon, omdat ik de inhoud belangrijker vind dan de vorm. Hoe makkelijk en snel iets bereikbaar is, is voor mij ook doorslaggevend. Ik ben ongeduldig, dus ik wil niet vijf dagen op een boek wachten, ik wil het met drie kliks op mijn Kindle hebben.”
De publieke omroep is er voor het publiek, voor iedereen dus, en mag geen mensen uitsluiten of kwetsen.
7. Welke rol heeft de overheid om media te ondersteunen of controleren?
“Ik vind het echt niet kunnen dat er van belastinggeld programma’s worden gemaakt waarin Zwarte Piet voorkomt, of waarin radio dj’s wegkomen met seksistische uitspraken, zoals recent in Nederland is gebeurd. De publieke omroep is er voor het publiek, voor iedereen dus, en mag geen mensen uitsluiten of kwetsen. Juist de programma’s die met overheidsgeld zijn gefinancierd, moeten een voorbeeld zijn van media waarin iedereen wordt vertegenwoordigd en goed wordt geïnformeerd.”
8. Betrek je je lezers bij je artikels en zoja hoe?
“Met Dipsaus willen wij ook een platform bieden aan vooral vrouwen van kleur, die anders geen plek vinden om hun expertise of mening te delen. Het zijn niet alleen de makers achter onze podcast die Dipsaus zijn. We willen vooral ook uitzendingen maken waarin onze luisteraars aan het woord komen.”
9. Wat zou jij doen als je eindbaas was van een krant of mediahuis?
“De noodzaak van goede media elke dag benadrukken in een Whatsapp voice message. Elke ochtend! (lacht)”
Door naar podcasts te luisteren is mijn liefde ervoor aangewakkerd. Nu ben ik niet enkel meer luisteraar, maar ook maker!
10. Jouw estafettevraag van de vorige in de rubriek (redacteur Simon Demeulemeester): Hoe verklaren jullie dat de podcast zo’n comeback maakt? Ligt dat aan technologische of maatschappelijke factoren?
“Ik denk dat het echt afhangt van de programma’s die de afgelopen jaar zijn gemaakt. Er werden nieuwe vormen uitgeprobeerd en nieuwe mensen gingen zich met het medium bezighouden, waardoor er ook een nieuw publiek is gaan luisteren. Voor mij zijn podcasts bijvoorbeeld pas interessant geworden nadat vrouwen van kleur ook podcasts gingen maken… Denk aan podcasts als The Read en Another Round. Door daarnaar te luisteren is mijn liefde voor podcasts aangewakkerd, en nu ben ik niet enkel meer luisteraar, maar ook maker!”
En dan nog de bonusvraag! Volgende keer zijn de mensen van MVSLIM.COM aan de beurt. Wat zou je hen willen vragen?
“Wat was voor jou een mediadieptepunt?”
2 reacties
Ik zou zelf wat meer variatie aprecieren. Zo krijg je om de haverklap wel een nieuw artikel met een geschandaliseerde mening over de millenials (meestal van een oude, blanke man) maar we krijgen zelden een millenial aan het woord.
Ugh!
Maar toch even een vraagje bij dit stuk:
“De publieke omroep is er voor het publiek, voor iedereen dus, en mag geen mensen uitsluiten of kwetsen.”
Wat is er verkeerd met mensen kwetsen op de publieke omroep? Niet dat ik dat wil promoten of er een voorstander van ben… zeker niet. Maar, dat vind ik een eigenaardig criterium. Hoe kunnen we een zinnig, inhoudelijk debat houden als er niemand uit zijn comfortzone mag gesleurd worden?
Als geen mens gekwetst mag zijn, dan krijg je zelfs geen recept over zacht gekookte eitjes over de zender want.. het zou wel eens een dierenrechtenactivist kunnen kwetsen.
Ik denk dat, als we morgen eens alle mediafiguren op de TV voor 1 dag vervangen door mensen met kleur, dat er dan veel mensen zich “gekwetst” zullen voelen. En zou dat niet geweldig zijn?
Witte redacties suck. Uiterst volwassen en constructieve bijdrage aan het debat.