Interview

Onderneemster Lien is zeker van haar Zaak

BAAS. Vrouwen over hun eigen zaak.

Onderneemster Lien is zeker van haar Zaak

Elke maand maken we een portret van een vrouw die haar eigen zaak heeft opgestart. We vragen haar op de man af waarom ze de stap heeft gezet en hoe moeilijk het was. Vandaag praat ik met Lien De Pau: plantrekker eerste klas, fervent reizigster en oprichtster van een nieuw netwerk van vrouwelijke ondernemers.

 

 

Maandagnamiddag vier uur, het is koud en het regent buiten. Ik zit klaar achter mijn laptop om te skypen met Lien, die vanuit het warme Sucre in Bolivia een nieuwe zaak uit de grond probeert te stampen. Een vreemd idee? Misschien wel, maar zo is Lien. Allergisch aan sleur en onbevreesd voor onbetreden paden.

Je woont al enkele jaren in het buitenland, maar je eerste zaak ben je in België begonnen?
Klopt. Eind 2009 werkte ik voor een consultancy bedrijf. Ik was daar om ervaring op te doen maar al snel werd duidelijk dat ik niet veel meer kon leren. Ik bedacht toen dat ik alles wat ik voor een baas deed, evengoed voor mezelf kon doen. Ik heb mijn ontslag ingediend en ben in maart 2010 voor mezelf begonnen.

Je zit nu al een tijdje in het buitenland. Wat happened?
Van zodra ik mijn eigen bedrijf runde, werkte ik keihard. Ik had bijna geen sociaal leven meer. Ik begon me af te vragen wat het nut was van dat harde werk en al dat geld, als ik er niet van kon genieten. Dat leek me plots heel absurd.

Ik heb mezelf een reis naar Kenia cadeau gedaan. Daar besefte ik hoe hard ik het reizen miste. Ik las er ook het boek van Tim Ferriss, The 4-Hour Workweek. In dat boek stond exact hoe ik mijn leven moest organiseren zodat ik meer tijd zou hebben om te reizen. En de puzzelstukjes vielen in elkaar.

Het heeft me nog een jaar gekost om mijn bedrijf te reorganiseren. Maar de ommekeer was er. Ik wilde meer in mijn leven. Ik wilde mijn bedrijf als een middel zien om dingen te doen die ik écht graag doe, niet enkel om veel geld te verdienen.

In het Westen is het bijna een missie om hard te werken. De uren die we werken zijn een soort van statussymbool.

Dat klinkt als een droom. Hoe zet je die concreet om naar de realiteit?
In alle nieuwe bedrijven die ik opricht, moet ik minimaal fysiek aanwezig zijn. Ik zet systemen en structuren op poten waardoor er minder dingen op mijn schouders als bedrijfsleider terechtkomen. Enkel de taken die noodzakelijk zijn voor het langetermijnsucces van mijn bedrijf, neem ik zelf op. Alle andere besteed ik uit of automatiseer ik. En daardoor kan ik reizen.

Ik hoor mensen vaak verzuchten dat ze meer vrije tijd willen. Waarom doen niet meer mensen wat jij doet?
Als werknemer is dat niet zo gemakkelijk, er wordt van je verwacht dat je fysiek op dezelfde plek als je collega’s zit. Het voordeel als zelfstandige is dat jij kan beslissen over waar en wanneer je werkt. Helaas kunnen veel zelfstandigen de werking van hun bedrijf niet vanop een afstand bekijken. Ze zijn eraan begonnen vanuit een passie, zonder na te denken over de structuur. En verzuipen dan langzaam in het werk. Daarnaast is het in het Westen bijna een missie om hard te werken. De uren die we werken zijn een soort van statussymbool voor velen.

Je bent nu bezig met de opstart van alweer een nieuw bedrijf: een netwerk van vrouwelijke ondernemers. Vanwaar komt dat idee?
Ik wil het beeld veranderen dat Vlaanderen over ondernemen heeft. Enerzijds denken mensen in loondienst nog te dikwijls dat ondernemers zakkenvullers zijn. De realiteit voor de kleine zelfstandige is helaas anders. Anderzijds cultiveren ondernemers het beeld dat een eigen zaak ploeteren en keihard werken is. Dat schrikt mensen met ondernemersdromen af. Beide ideeën wil ik onderuit halen. Ik ken iets over bedrijven opstarten zonder geld en over zorgen dat je geen slaaf wordt van je eigen bedrijf. Die kennis wil ik doorgeven.

Bovendien zie ik bij veel vrouwen wel goesting om te ondernemen maar ze hebben geen idee hoe eraan te beginnen. Als vrouw en als ondernemer zit ik vaak met gelijkaardige twijfels. Die wil ik uitspreken en zo hopelijk andere vrouwen helpen.

Ik heb nu een ander doel dan winst maken. Ik wil vrij zijn en kunnen reizen.

Wie is jouw publiek?
De meeste vrouwen die ik ontmoet via Zeker van haar Zaak willen gewoon hun eigen ding doen. Ze zijn creatief en willen die creativiteit uitbouwen tot een bedrijf. Voor velen van hen is ondernemen een manier om hun eigen leven in te richten. Ze willen van thuis kunnen werken zonder dat te moeten verantwoorden aan een baas. Of ze willen zelf hun klanten kunnen kiezen. Dit zijn hun drijfveren, eerder dan gewoon rijk worden.

In Vlaanderen is er jammer genoeg nog geen platform voor dit soort nieuwe ondernemers. Bij de klassieke netwerken wordt succes meestal gelijkgesteld met ‘veel geld verdienen’. Als dat niet jouw definitie van succes is,  ga je daar geen inspiratie vinden. Wij zeggen: als jij niet rijk wil worden, prima! Als jij niet met een dikke Audi wil rijden, is dat perfect.
Ik heb nu een ander doel dan winst maken. Ik wil vrij zijn en kunnen reizen.

Waarom richt je je alleen op vrouwen?
Terechte vraag. Ik denk dat er genoeg mannen zijn die hun leven ook anders willen inrichten. Maar na vijf jaar ondernemen heb ik geleerd dat als iedereen je klant is, niemand je klant is. Vandaar mijn focus op vrouwen.

Maar ik wil ook echt wel een aantal ‘vrouwenthema’s’ aansnijden. En daarmee bedoel ik niet: “Welke kleur moet ik kiezen voor mijn website?” (lacht). Flanders DC heeft een onderzoek gedaan naar de vraag waarom er zo weinig vrouwen ondernemen. Daaruit blijkt dat vrouwen zichzelf vaak niet goed genoeg vinden. Ze twijfelen. Dat zie ik ook in de Facebookgroep van Zeker van haar Zaak. “Ik twijfel of ik de stap zou zetten.” “Ik weet niet of ik het wel kan.” Wij willen die twijfels aanpakken.

Heel veel vrouwen durven bijvoorbeeld geen prijs te zetten op hun product. Als ik zaken doe met mannen, geven ze me gewoon hun prijs: zoveel kost het en dit is waarom. Van vrouwen krijg ik vaak het antwoord: “Ik weet niet hoeveel ik moet vragen.” Dat werkt niet in het zakenleven. Dat zijn dingen waar we willen op inspelen.

Ik wil mensen ondersteunen die voor hun eigen droom gaan.

Als mensen nu naar Zekervanhaarzaak.com gaan, wat mogen ze dan verwachten?
Vanaf 22 april brengen we tien weken lang, tien exclusieve blogposts. Dat gaat van ‘Ben ik gemaakt om ondernemer te zijn?’ tot ‘Hoe zorg ik dat ik niet verzuip in het werk?’ of ‘Hoe bepaal ik mijn prijs?’
Daar een hoort een gesloten Facebookgroep bij waar al die topics besproken worden. Je mag ook huiswerk verwachten.
In tweede instantie gaan we de inhoud die nu online wordt aangeboden, offline aan de vrouw brengen. We gaan Clinics organiseren rond specifieke thema’s: hoe een splashpagina moet opgezet worden of een businessmodel wordt uitgeschreven.

Je wil 20.000 vrouwen aan het ondernemen zetten. Ambitieus.
(lacht) Ik wil zoveel mogelijk mensen bereiken met Zeker van haar Zaak. Op lange termijn wil ik er een beweging van maken. Ik zie een groep van vrouwelijke ondernemers die werk doorspelen aan elkaar of die samenwerken om een bepaald aanbod in de markt te zetten.

Ik zeg altijd: in Vlaanderen houden we van een effen gazon. Als er een grassprietje te hoog groeit… aiaiai. Wij hebben echt nood aan mensen die er bovenuit durven steken. Het is die spirit die we nodig en die we moeten aanmoedigen. Ik wil mensen ondersteunen die voor hun eigen droom gaan.

 

Meer info vind je op www.zekervanhaarzaak.com
of via Facebook of Twitter

 

Dit interview kwam tot stand met hulp van Zeker van haar Zaak, het netwerk voor en door vrouwelijke ondernemers. Wil je ook je eigen zaak runnen? Surf dan naar Zekervanhaarzaak.com, voor meer tips en advies.

Schrijf je reactie

Jozefien was in een vorig leven art-director bij de vrouwenbladen en is nu kapitein van het Charlie-schip. Haar stokpaardjes zijn gendergelijkheid, beeldvorming in de media en het opvoeden van twee luidruchtige jongens.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen