Opinie

“No matter what size, wear that legging”

Waarom plus size paspoppen geen promotie zijn voor ongezond overgewicht

“No matter what size, wear that legging”

Sportmerk Nike opende vorige week een nieuw filiaal in hartje Londen. Opvallend: de winkel wordt gesierd door enkele plus size paspoppen. Na de eerste lovende woorden, volgde al snel de kritiek. Sabine Peeters, auteur van het boek ‘Lief voor mijn Lijf’ en body image-spreker pareert nu die kritiek.

Op vrije zomerdagen als vandaag wandel ik graag door Antwerpen. Er hangt een energie die me geruststelt, een injectie van saamhorigheid recht in de dikke bil. De drukte en bedrijvigheid neemt toe en ik zie mensen van divers pluimage winkels vullen. Toch vraag ik me af of iedereen met evenveel enthousiasme en lichtheid de pashokjes tegemoet gaat.

Winkels etaleren nog steeds enkel paspoppen waar geen énkel persoon zich aan kan spiegelen. Wie heeft er nu in hemelsnaam ook een taille van pakweg 40 cm? Ja, ik weet het, het zijn maar poppen, een zogezegde aanzet tot dromen. Maar met wat voor droombeeld hebben we dan in hemelsnaam te maken?

Het sportmerk Nike toonde vorige week hoe het wel kan. Bij de opening van een nieuw filiaal in hartje Londen stalen plus size paspoppen de show. Initieel klonken de reacties lovend, maar het duurde niet lang alvorens het aantal critici groeide, met als koploper Tanya Gold, die in haar column voor The Telegraph het sportmerk “promotie van ongezond overgewicht” verwijt.

“Mensen snákken naar beelden waarin ze een stukje van zichzelf terugvinden.”

Nochtans bestaat er letterlijk geen énkele studie die duidelijk en volledig bewijst dat de afbeelding van élke lichaamsvorm, dus ook die van dikke mensen, aanzet tot overgewicht. Not one. Dus daar sta je dan als pestkop met je stok, klaar om te slaan, maar zonder enige kracht noch waarachtigheid. Daar tegenover staat het feit dat pubers, tieners, millennials en volwassenen ondertussen hun zelfbeeld zien krimpen in het huidige klimaat en snákken naar (sociale) mediabeelden die herkenbaar zijn. Foto’s en figuren waarin ze een stukje van zichzelf terugvinden en waaraan ze zich kunnen optrekken.

Ook in Nederland, tijdens de bespreking van het onderwerp in RTL Boulevard, gaven de vrouwelijke panelleden Olay Gulsen en Caroline Tensen van jetje tégen de plus size paspoppen. Dit alles begeleid met honende en denigrerende opmerkingen aan het adres van dikkere sportliefhebbers.

Niet verwonderlijk dat het internet ontplofte van verontwaardiging, en jammer genoeg ook van fatshamende uitlatingen. Het regende wederom vooroordelen die we -geeuw- ondertussen wel vaak genoeg gehoord hebben. Mensen, en dan vooral vrouwen, met overgewicht zijn per definitie lui, uitgewoond en stijlloos. Ze schuiven zogezegd liever aan bij McDonalds dan voor de deur van een Pilates-studio. Hun talenten, ambities, dromen en verhalen hebben een ondergeschikte rol in onze maatschappij, want zie dat lichaam, DAT LICHAAM!

Enkele beelden uit de plus size collectie van Nike.

Eindelijk proberen merken realiteit te brengen, inclusiviteit uit te dragen. Niet op de half ass manier zoals een H&M bijvoorbeeld doet: teren op de body positivity-trend door af en toe een plus size model (lees: eentje met maatje 40-42) te shooten, om dan amper leuke ontwerpen voor grotere maten in de winkel te etaleren. Geen authenticiteit te bespeuren. Nee, Nike wil het goed en grondig doen en iederéén omarmen, iederéén inspireren tot bewegen. Just do it!

“De aanwezigheid van een dikke vrouw die comfortabel in haar vel zit, steekt menig self proclaimed health goeroe de ogen uit.”

Het is duidelijk: de aanwezigheid van een dikke vrouw die comfortabel in haar vel zit en gaat voor wat ze wil in het leven steekt menig self proclaimed health goeroe de ogen uit. Zodanig zelfs dat men de drang voelt om hen collectief -en zonder mededogen- de grond in te boren. Komt dit als een verrassing? Niet echt. Ik zie in mijn werk als make-up artist én als body image-spreker op scholen wel vaker dergelijk pestgedrag passeren. Mededogen is zowel op de set als in het dagelijkse leven niet altijd makkelijk te vinden.  En dit alles drukt me weer eens met de neus op de feiten dat we nog lang niet op schema zitten qua empathie en body liberation.

We vormen nu eenmaal een samenleving die bestaat uit dik, dun, en alles daartussen. Uit wit, zwart en alles daartussen. Uit atheïstisch, gelovig en alles daartussen. Uit mindervalide, valide, kerngezond, chronisch ziek en alles daartussen. Heteroseksueel, homoseksueel en alles daartussen. We dragen één voor één een eigen verantwoordelijkheid om het beste te maken van de situatie, élk op zijn of haar eigen manier.

Foto: #demaria

We all matter en ik geloof er dan ook oprecht in dat de afbeelding en verspreiding van dié realiteit ervoor kan zorgen dat mensen van elke generatie bespaard zullen blijven van de druk om telkens méér, beter en anders te moeten doen. Tevreden zijn in het hier en nu, in het lijf dat we op deze dag hebben. Een focus op wat goed loopt, op het talent dat we vandaag aan de dag leggen. Met daarbij een oor en schouder voor zij die wegzinken, in onzekerheid waden, hun identiteit niet mogen ontwikkelen, niet weten van welk hout pijlen te maken. Mensen zullen zich gehoord en gezien voelen en van daaruit meer zelfrespect opbouwen. Bye bye tsunami aan welvaartsziektes!

“Gezondheid heeft eerst en vooral te maken met goede gewoontes en minder met gewicht.”

Het feit dat Nike al zover is in zijn ontwikkeling en wereldbeeld geeft me kippenvel. Zij beseffen en begrijpen dat fat shaming, discriminatie en diet culture niet helpen in de strijd voor een gezondere maatschappij. Dat, áls iemand de beslissing neemt om het gevecht met obesitas aan te gaan, mentale gezondheid en waardigheid van gigantisch belang is. Dat exclusie en pesterijen hier niets constructief aan bijdragen.

Gezondheid heeft eerst en vooral te maken met goede gewoontes, vaak afhankelijk van financiële en sociale situatie en toegankelijkheid, en minder met gewicht. Op een verantwoorde manier bewegen hoort daar zeker bij. En als een mens dan toch de stap zet om een sportzaal binnen te lopen, dan liefst toch in een outfit die inspireert, kracht geeft en fashionable is, nietwaar?

So wear that legging. Just do it.

Sabine Peeters is make-up artist, auteur van het boek ‘Lief voor mijn Lief’ en maakt via workshops en lezingen werk van een gezonder, positiever lichaamsbeeld voor iedereen.
Foto boven: Nike

Schrijf je reactie

4 reacties
  • Hey, sabinepeeters!

    Want to be Instagram cool?

    Well, today I’m going to teach you the best way to totally change the way you Instagram.

    Imagine: It’s Friday morning and you’ve promised yourself you’d go for a run today.

    You roll over in bed to check your cell.

    Open the Instragram App.

    You‘re flabbergastered at what is waiting for you: Over 832 likes on one of your pictures! There, you can see a a huge amount of likes on your pictures–over 738 on a single photo alone.

    You hop out of the bed, and head to the kitchen. You want a drink, so you put the kettle on for some coffee, and check Instagram again.

    Bam! Another 87 likes.

    And here comes another message. It is from some follower asking about your life, and congratulating you on your third official month of going to the gym.

    As you read it, you begin to smile. It is a super sweet-looking person, and they love your posts.

    As you sip your tea, you start typing up a response. But then your cell buzzes.

    Wow, ANOTHER message. You close your cell and throw it in the bag. Time for the gym.
    Anyways, you get the point. This is the life of an Instagram celebrity. I should know, because I’ve made many of them.

    Now, this is the point in time where you learn to take control of your Instagram.

    Now, what if you could raise your engagement by 100%, or 1000%?

    Truth is, it’s not the most difficult thing in the world to get more. As an example, all the old pros use our website.

    Our super savvy, confidential service quickly sends likes to your pictures a few minutes after you have posted them.

    With this you’ve a big chance to be featured in the “Top Post” section.

    This is all great, but you have really got to put in the work to make it happen. Actually, it is not real work.
    1. Visit https://rhymbo.space
    2. Enter in your Instagram username.
    3. Your three most recent uploads are getting 10 – 15 likes. Just like that.

    Hitting the Top Post page will 10X your Instafame. But you have got to do more than just want it–you have got to do something about it. Are you willing?

    See you soon.

  • Vera Steenput says:

    Bedankt voor dit pleidooi, Sabine! Het kan niet genoeg benadrukt worden.

  • Brigitte lefevre says:

    Dit is een goede zaak maar waar kun je die grote maten aanschaffen???

  • Van Simaeys Helena says:

    Niet iedereen heeft de tijd of geld om te fitnessen.
    Laat iedere vrouw met wat meer gewicht en tevreden is zichzelf zijn,laat die size meer, paspoppen maar komen.
    Er zullen altijd extremen zijn.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen