Interview

“Als je vanbinnen lacht, straal je dat naar buiten toe uit.”

Schaamteloos klaarkomen met de Smile Maker-vibrators

“Als je vanbinnen lacht, straal je dat naar buiten toe uit.”

Is vrouwenmasturbatie nog steeds taboe? Als het aan Mattias en Peder ligt, niet lang meer. De bezielers van de Smile Makers, twee Zweedse zakenmannen met een achtergrond in de schoonheidsindustrie, willen vibrators uit de groezelige seksshop halen en in het daglicht plaatsen naast shampoos en dagcrèmes in ketens als Di en iU. En het lukt hen aardig: hun prachtig vormgegeven personal massagers, zoals zij ze noemen, worden al in negen landen in Europa en Azië verkocht. Louise sprak met Mattias en Peder over hun droom om vrouwen te laten stralen met een glimlach van binnenuit.

Ik moet het vragen: hoe komen twee mannen op het idee om een lijn van vibrators op de markt te brengen?

Peder: “Het idee kwam er eigenlijk toen ik voor mijn toenmalige vriendin op zoek was naar een vibrator in een seksshop in Stockholm. Ik voelde mij daar als man niet op mijn gemak en bedacht me dat een vrouw zich in zo’n omgeving al helemaal niet genoeg thuis zou voelen om iets zo intiems als een vibrator te kopen. Want dat zijn vibrators, intieme en persoonlijke producten, hoewel ze absoluut niet zo worden verkocht. Er zijn weinig productcategorieën die er zo om schreeuwen om totaal ondersteboven gekeerd te worden.”

Als je vanbinnen lacht, straal je dat naar buiten toe uit, en er is niets mooiers dan dat.

“In het Verenigd Koninkrijk is onze lijn van glijmiddelen bijvoorbeeld ook al te koop. Weer zo’n product dat over het algemeen slecht gemaakt is en onaantrekkelijk verpakt wordt. Glijmiddelen zitten vaak vol chemische rommel en worden niet met zorg in de markt gezet, terwijl het intieme producten zijn die je een prettig gevoel zouden moeten geven, en die goed voor je moeten zijn. Daar willen wij iets aan doen.”

virbos

‘The friendliest collections of vibrators on the planet’. De favoriet op de redactie is The Tennis Coach: “He’s tanned, he looks mighty fine in a pair of little white shorts, and he sure knows what he is doing with that forehand stroke.”

Wat ik mooi vind aan het verhaal van Smile Makers is dat jullie seksuele gezondheid als een verlenging van vrouwelijke schoonheid en verzorging zien. Komt dat door jullie achtergrond in de schoonheidsindustrie?

Mattias: “Ja zeker, onze ervaring bij grote merken als Wella en Always heeft ons natuurlijk geïntroduceerd in de wereld van vrouwenproducten, en helpt ons nu ook in onze contacten met retailers en partners. Onze slogan is ‘beauty starts with a smile’: als je vanbinnen lacht, straal je dat naar buiten toe uit, en er is niets mooiers dan dat.”

“Daarnaast vonden we het ook belangrijk om met de nodige kennis van zaken aan ons avontuur te beginnen: we hebben heel wat marktonderzoeken gedaan in verschillende landen, ook in België, waaruit bleek dat er een enorme markt is voor personal massagers. 1/4 van de Belgische vrouwen gebruikt een vibrator, en 2/3 van de vrouwen die er geen gebruikt, is er wel in geïnteresseerd. Wij noemen die vrouwen vi-curious. Dat wil zeggen dat ze het wel willen, maar zich niet aangesproken voelen door wat er momenteel op de markt is, en vooral niet door de plaatsen waar het verkocht wordt. Grote bedrijven als Durex en Trojan proberen hun marketing wel te verzachten om vrouwen ook aan te spreken, maar richten zich niet echt op vrouwelijke soloseks. Wij willen de drempel nog verlagen door onder andere in alledaagse winkelomgevingen aanwezig te zijn. Er zijn nog andere kleine bedrijven die proberen laagdrempelig te zijn, maar tot nu toe hun producten enkel in erotiekwinkels en webwinkels aanbieden.”

Jullie hebben een leuke en lieve visuele stijl en gebruiken ook humor in jullie communicatie. Is er veel tijd in gekropen om het juiste evenwicht te vinden tussen toegankelijk, maar niet té schattig of onnozel? Het moet tenslotte wel sexy blijven.

Peder: “Dat was voor ons heel belangrijk. De eerste drempel voor vrouwen om een massager te kopen is verlegenheid. Humor is doorslaggevend om die gêne te overwinnen, maar we waken erover dat we ons nergens voor gaan verontschuldigen. Het is wat het is: een vibrator. En daar is niets mis mee. Tegelijkertijd hoeft de verpakking in een doodgewone winkelomgeving niet te schreeuwen dat het om een vibrator gaat.”

Onze missie is het stigma dat nog leeft rond vrouwen en masturbatie weg te werken en vrouwelijke soloseksualiteit te normaliseren.

“Bij het verhaal van seksueel welzijn voor vrouwen hoort enerzijds een wetenschappelijke achtergrond, waarvoor we samenwerken met seksuologen en gynaecologen, en een heleboel marktonderzoek. Anderzijds is humor en de juiste tone-of-voice een heel belangrijk onderdeel van de Smile Makers-filosofie.”

sketches

Mattias en Peder: “Dit zijn onze eerste conceptuele schetsen van de massagers tijdens de ontwerpfase. Het was een erg creatieve fase!”

Breidt jullie missie zich ook uit naar de seksuele gezondheid van mannen?

Peder: “Onze missie is vooral om het stigma dat in veel landen nog leeft rond vrouwen en masturbatie weg te werken en vrouwelijke soloseksualiteit te normaliseren. Het gaat volgens ons vooral om een algemene onwetendheid, want uit onderzoeken die we onder andere in het Verenigd Koninkrijk voerden, blijkt dat mannen geen probleem hebben met vrouwenmasturbatie, ze weten gewoon niet dat het zo normaal is. Het probleem is vooral dat er niet, of op de verkeerde manier, over gepraat wordt. We willen het dus vooral ter tafel brengen. Want eens er over gesproken wordt, blijkt eigenlijk dat zowel mannen als vrouwen er helemaal prima mee zijn en het de normaalste zaak van de wereld vinden dat vrouwen zichzelf plezieren.”

Is masturbatie bij mannen dan iets dat wel altijd en overal besproken kan worden? Er zijn toch zeker landen waar dat ook nog steeds taboe is?

Mattias: “Wij hebben gemerkt dat er op dat vlak eigenlijk relatief weinig culturele verschillen zijn tussen het Oosten en het Westen, of toch zeker niet op de manier die je zou verwachten. Wij groeiden beiden op in Zweden en wonen en werken nu in Singapore. Azië wordt algemeen beschouwd als een conservatief continent, maar in onze ervaring zijn ze hier eigenlijk erg open minded. In ons thuisland zijn we er daarentegen nog niet in geslaagd om onze producten in de winkelrekken te krijgen, omdat ze daar net veel conservatiever zijn.”

“In Japan zie je bijvoorbeeld dat mannelijke seksualiteit heel sociaal aanvaard is. Je vindt er producten als masturbation cups bij wijze van spreken in elke supermarkt en op elke straathoek, maar rond vrouwen en seksualiteit heerst nog een groot taboe. Viagra werd in Japan legaal verklaard nog voor de anticonceptiepil die status had verworven.

mannen

Mattias en Peder: “De maatstaf voor al onze producten is altijd: wat vinden onze vrouwen ervan, en zouden we het aan onze moeders durven tonen?”

Jullie gaan duidelijk niet onbezonnen te werk, en er gaat altijd veel research aan vooraf. Hebben jullie de massagers ook laten ‘onderzoeken’ door een testpubliek?

Peder: “Voor al onze producten is de maatstaf altijd: wat vinden onze vrouwen ervan, en zouden we het aan onze moeders durven tonen? De vier vibrators in de Smile Makers-collectie zijn gebaseerd op vier types mannen waar vrouwen wel eens over fantaseren: de brandweerman, de miljonair, de Fransman en de tennisleraar. Het was voor ons belangrijk dat die types zo universeel mogelijk waren, want terwijl een Britse vrouw misschien fantaseert over een sexy loodgieter die de gootsteen komt ontstoppen, zegt dat een vrouw uit Singapore dan weer helemaal niks.”

Ik las in een interview dat er in een Zweden een nieuw woord is uitgevonden voor ‘vagina’: ‘snippa’. Wordt dat woord echt gebruikt en wat was er mis met de bestaande synoniemen?

Er kan pas over seksualiteit gesproken worden als er gepaste woorden voor bestaan.

Peder: “Wel, als vader van twee dochtertjes kan ik zeggen dat ik heel blij ben met het bestaan van dat woord. Het werd, geloof ik, zo’n tien jaar geleden gelanceerd, en voordien bestond er geen geschikte term om het met kinderen over het vrouwelijke geslachtsorgaan te hebben. Je had de medische term en een paar seksueel getinte of vulgaire alternatieven, en dat was het. Terwijl er voor jongetjes wel een gepast woord voor penis bestond (‘snopp’, zoals onze ‘piemel’ of ‘flieter’, nvdr). Onlangs heeft een Zweedse NGO, die werkt rond seksuele gezondheid en voorlichting geeft rond veilig vrijen, ook een nieuw woord gelanceerd voor vrouwenmasturbatie (‘klittra’, een samentrekking van ‘clitoris’ en ‘glitter’, nvdr). Het is nog maar een paar maanden geleden gelanceerd, dus het is te vroeg om te zeggen of het echt gebruikt wordt, maar het is toch wel een positieve evolutie die er hopelijk voor zal zorgen dat het thema bespreekbaar wordt. Er kan pas over seksualiteit gesproken worden als er gepaste woorden voor bestaan.”

Charlie kreeg van Mattias en Peder een paar Smile Makers toegestuurd. Wij weten alvast wat te doen dit weekend!

Meer info:  www.smilemakers.be/nl/

Schrijf je reactie

2 reacties
  • BG says:

    Dit is een fantastisch initiatief, doch wilde even aangeven dat de vibrators in dit artikel allen zeer heterosexueel georienteerd zijn. Ik denk dat het cruciaal is dat de benamingen ofwel gender neutraal worden gemaakt, of dat er verschillende modellen voor verschillende sexuele voorkeuren worden geproduceerd.

Louise Vanderputte is een pragmatische idealist met een passie voor taal en mensen. Liefst van al verdiept ze zich telkens in een nieuw fenomeen dat haar fascineert, om het beter te proberen begrijpen. Vaak vloeit daar dan een niet te stoppen informatie-binge uit voort, maar soms gelukkig ook eens een tekst of een ander idee.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen