Video

Vrouwen zijn er in alle soorten, maten en kleuren. Waarom lingerie dan niet?

Vrouwen zijn er in alle soorten, maten en kleuren. Waarom lingerie dan niet?

Deze week verscheen er een filmpje in m’n Facebook-feed met de hashtag #benniebeige. YoMo!, een Nederlands video-collectief, wil met de video de lingeriewereld diverser maken. Want huidskleur wordt bijna altijd gedefinieerd als een soort beige. Rowan Blijd, gezicht van de campagne, is niet beige, net als talloze andere mensen in Nederland en België. Ik vroeg haar naar het hoe en waarom van #benniebeige.

YoMo is een online jongerenplatform voor 18 tot 24-jarigen. Rowan Blijd is 27 jaar oud en één van de zes YoMo! presentators. “We proberen met YoMo! taboe-onderwerpen bespreekbaar te maken door vragen van onze doelgroep op een lichtvoetige manier te behandelen. Het kan bijvoorbeeld gaan over lichaamshaar bij vrouwen; waarom is het bij mannen wel oké en bij vrouwen niet? Dat vragen we dan aan mensen op straat. Ook hebben we twee video’s gemaakt over queerness in de moslimgemeenschap. In een ander filmpje bespreken we ons consumptiegedrag, vooral in online shopping en kijken we naar de kwaliteit van producten die je online kan kopen.”

En nu dus de #BennieBeige campagne.
Rowan: “Het idee heb ik al lang geleden op tafel gelegd, omdat het me bezighield. Samen met YoMo!’er Alkan heb ik er een filmpje over gemaakt. Hij had van tevoren geen idee dat dit echt een issue was. We gingen op stap en hij zag dat de kleuren van basic ondergoed wit, zwart en beige zijn. Samen belden we de klantenservices van verschillende winkels om te vragen waar de andere ‘huidskleuren’ zijn. Opvallend genoeg waren die mensen vaak zelf op de hoogte van het probleem, maar konden ze niet veel voor ons doen. Sommige merken gaven helemaal niet thuis. Collega’s van het tv-programma ‘Editie NL’ spraken met een paar merken die niet met ons wilden praten. De vertegenwoordigers van die merken zeiden dat er geen vraag was naar producten voor andere huidskleuren dan wit. Als er vraag naar zou zijn, zouden ze het wel aanbieden. Geen idee bij wie ze dan naar de interesse gepeild hebben! Een ander merk antwoordde dat we rood ondergoed kunnen dragen, want dat zie je niet onder witte kleding. Maar daar gaat het natuurlijk niet over.”

“Een merk antwoordde dat we rood ondergoed kunnen dragen, want dat zie je niet onder witte kleding.”

Bij Hema, geen onbelangrijke speler als het over ondergoed gaat, was het gelukkig anders.
“Ja, Hema reageerde zeer positief op onze vraag! We kregen een lange mail waarin ze aangaven dat ze er graag dieper op in gaan. Ze erkennen de diversiteit van hun doelgroep en willen hun doelgroep ook graag betrekken bij wat ze doen. Zijn we superblij mee! Maar laten we niet vergeten dat een aantal kleine ondernemers zelf al initiatieven hebben genomen om deze problemen aan te pakken. Zo is er Women of Colours en Nubian Skin die prachtige lingerie maken voor vrouwen van kleur.”

Het lijkt erop dat jullie momentum aan het creëren zijn. Wat is er nog meer aan het gebeuren?
“Een aantal fashion magazines hebben positief gereageerd en ons manifest ondertekend. Veel grote platformen zijn er nu over beginnen praten. Dat is geweldig, want zo komt het bij veel verschillende soorten lezers terecht en blijft het niet hangen in het ‘activistische hoekje’ of het ‘fashion-hoekje’.

“Ik hoop dat we met het momentum dat we nu creëren meer kunnen veranderen dan lingerie.”

Ik blog al een paar jaar en had op mijn blog al eerder aangehaald dat ‘nude’ een witte norm heeft, ook in pleisters, panty’s en make up. Je ziet nu wel een shift in de beautyindustrie en ik hoop die shift echt overal te gaan zien. Vrouwen zijn er namelijk in allerlei soorten, maten en kleuren. Het maakt iets los en ik denk dat het een goed moment is om dit aan te kaarten. Het uitgangspunt van #benniebeige is dus lingerie, maar ik hoop dat we met het momentum dat we nu creëren meer kunnen veranderen dan lingerie. Als het even kan, geraken we tot op de werkvloer en het dagelijks leven. Stap voor stap, let’s go!”

Hoe tof de video’s ook zijn, de commentaren erop zijn soms hard. Maakt dat het niet moeilijk?
“Ja, sommige filmpjes worden gedeeld op andere platformen en belanden zo voor een groter publiek. En dan kan het wel eens ontploffen met negatieve commentaren en duimpjes naar beneden. Het hoort er helaas bij. Je moet een dikke huid hebben dit soort dingen te doen, dat weet ik al sinds ik met m’n blog begonnen ben. Ik focus me op de goede dingen die worden gezegd en die gebeuren dankzij onze filmpjes.”

Meer over YoMo! vind je op facebook.com/Yomo.kroncrv en op Youtube
Bekijk ook de beeldreeks van fotografe Noortje Palmers ‘(On)zichtbaar’ over huidskleur in ons nieuwe bookzine. Te koop in deze verkooppunten of in de webshop.

Schrijf je reactie

Saskia Videler is contentstrategie-consultant en podcast-maker. Ze helpt haar klanten onder andere de impact van beeldvorming en inclusie in content te zien. In haar vrije tijd verslindt ze podcasts en maakt ze wilde plannen voor nieuwe avonturen, ondernemingen en podcasts, maar gelukkig leert ze (langzaamaan) inzien dat je niet alles kan uitvoeren wat je bedenkt (bummer).

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen