Tom en Anthony van ‘Zwijgen is geen optie’ interviewen geëngageerde mensen die geen blad voor de mond nemen. Engagement is voor deze mensen geen hobby, maar staat centraal in hun leven. Vandaag: Nic Balthazar, programmamaker en gepassioneerde verdediger van het milieu.
Nic Balthazar maakt al jaren cultuurprogramma’s op radio en tv. De meeste tv-kijkers zullen hem kennen van zijn filmprogramma ‘Filmfan’ op Canvas, en van reisprogramma ‘Vlaanderen Vakantieland’. Maar Nic Balthazar schrijft en regisseert ook en heeft een hart voor ons milieu. Waar hij kan, brengt hij al zijn talenten samen om klimaatverandering onder de aandacht te brengen.
Zo nam hij samen met 6000 mensen op het strand van Oostende een videoclip op om politici aan te sporen om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan. Hij deed het tijdens de klimaattop in Kopenhagen nog eens, met 12.000 mensen. En zijn initiatief ‘Sing For The Climate’ behoeft geen introductie. In al deze initiatieven zoekt hij naar toegankelijke manieren om het grote publiek te vertellen wat ze moeten weten.
“We leven niet in een democratie, maar in een mediacratie.”
Het begon in 1994 met een ecologische quiz: Idefix. Van recycleren tot een baksteen in de spoelbak van de wc leggen, Balthazar deed in dit programma mensen zoveel mogelijk groene ideeën aan de hand. En ook vandaag zou zo’n programma nog relevant zijn, want we zijn er nog lang niet, zegt hij.
“Het idee dat we nog altijd drie liter meer puur, gezuiverd water door onze wc spoelen dan onze noorderburen, die toch niet zoveel kleiner schijten dan wij, dat is waanzin. En dan kunnen we blijven klagen, of gewoon iets doen. Je pakt een baksteen en legt die in je spoelbak. Als we dat met z’n allen doen, dat is zes miljoen mensen maal een bepaald aantal kakjes per dag… dan besparen we dagelijks het Donkmeer maal vier. Dat vind ik een ongelofelijke gedachte.”
En de tv, dat is waar het gebeurt, volgens Nic Balthazar. Want vroeger leek het onmogelijk om mensen nieuwe, ecologische gewoontes aan te leren, zoals recycleren. Maar televisieprogramma’s geven een mogelijkheid om nieuwe ideeën de huiskamer in te brengen en zo tot gedragsverandering te leiden. We leven niet in een democratie, maar in een mediacratie, aldus Balthazar.
“Een programma als Vlaanderen Vakantieland kun je ook gebruiken om te tonen dat tourisme veel toffer is op de fiets.”
In al zijn eigen programma’s zat altijd een boodschap, hoe luchtig ze ook waren. Een programma met een boodschap kunnen maken is niet altijd eenvoudig. En ook kreeg hij in het verleden wel eens kritiek omdat hij het opnam voor het klimaat, maar een programma over een vervuilende bezigheid als reizen presenteerde.
Maar volgens Nice Balthazar is het altijd zoeken naar de juiste manier om je boodschap te brengen op tv, en kan dat wel degelijk via een reisprogramma.
“Een programma als Vlaanderen Vakantieland kun je ook gebruiken om het idee over te brengen dat tourisme veel toffer is op de fiets. Dat als je kunt kiezen tussen door de Dolomieten reizen met een bus met airconditioning, of dezelfde reis kunt maken op de fiets, dat het die laatste reis is die kijkers het meest zal bijblijven.”
Bekijk de video voor het volledige gesprek over klimaat, televisie maken, activisme en hoe media er (niet) in slagen om ecologische problemen de aandacht te geven die ze verdienen.
Schrijf je reactie