Consument

De prijs van la vie en rose

De prijs van la vie en rose

Vrouwen betalen gemiddeld 37% meer dan mannen tijdens het winkelen, kopte The Times begin dit jaar. Uit hun onderzoek blijkt dat onder andere speelgoed, kledij en scheermesjes voor vrouwen in Groot-Brittannië net iets meer kosten dan hun equivalent voor mannen. Eerder werd deze ‘pink razor tax’ al onderzocht in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Australië. In België wordt dit fenomeen voorlopig nog niet aangeklaagd. Zouden wij onze boodschappen dan echt doen in doodeerlijke warenhuizen? Ik ging op inspectie.

Ik moet toegeven, de voorbeelden zijn goed verstopt. Winkels lopen nu eenmaal niet te koop met het feit dat de vrouwenproducten in hun rekken soms duurder zijn dan identieke producten voor mannen. Toch kon ik na een klein wandelingetje over de Meir besluiten dat er ook bij ons prijsverschillen te vinden zijn. En god, wat zijn die verschillen soms belachelijk groot.

Vooral in de cosmeticawereld zijn voorbeelden van de zogenaamde ‘woman tax’ talrijk aanwezig. Het Happy Feel parfum van Esprit bijvoorbeeld, kost voor mannen €15,99, terwijl vrouwen €24,99 betalen. Een verschil van 56%. Daar moeten wel heel speciale bloemetjes in verwerkt zijn. Scheermesjes kosten traditioneel gezien ook een pak meer voor vrouwen. Neem nu de wegwerpmesjes van Bic. Die kosten per stuk 42 cent voor hem en 53 cent voor haar. Dat is ongeveer een kwart duurder! Nochtans zien de mesjes er hetzelfde uit en zit in beiden aloë vera verwerkt. Gebruik je tijdens het ontharen Kruidvats scheergel voor de gevoelige huid? Dan betaal je als man €1,49. Vrouwen daarentegen, wordt 15% meer aangerekend.

parfum-esprit

Parfum Esprit for men €15,99 / Parfum Esprit for women €24,99. Verschil: 56%.

 

Ook wanneer je gaat shoppen voor je kinderen ontsnap je niet aan de verschillen. Zo hangt aan een Puky loopfietsje een prijskaartje van €99,95. Als je hem in het roze wil tenminste. Ben je tevreden met een groen exemplaar, dan spaar je zo’n €10 uit. Een step dan maar? Dan opteer je maar beter voor een My First Scooter van Cars. Die kost je €27,99. Is je kind fan van Frozen, dan hoest je helaas 2 euro extra op. Zelfs als je het haar van je zoon of dochter wil wassen, kan je op verschillen stuiten. De Andrélon shampoo voor prinsesjes kost €3,62, terwijl je voor de piratenversie €0,17 minder betaalt. Alweer een mooi verschil van 5 procent.

loopfiets

Loopfiets groen 89,99€ / Loopfiets roze €99,95. Verschil 11%

 

steps

Step Cars €27,99 / Step Frozen €29,99. Verschil 7%

Zeg maar gender tax

Twee X-chromosomen bezitten, blijkt dus nadelig te zijn voor de portemonnee. Toch ontkomen ook mannen niet aan een hoger geprijsd artikel hier en daar. Deze omgekeerde beweging komt niet vaak voor, maar kunnen we niet negeren. Nivea vraagt voor zijn Black & White deodorant aan mannen 20 cent of 6% meer dan aan vrouwen, Andrélon rekent voor zijn shampoo “iedere dag” voor mannen zelfs 15% extra aan. We kunnen daarom beter spreken over een algemene gender tax, in plaats van het fenomeen als ‘woman tax’ of ‘pink tax’ te bestempelen. Je geslacht bepaalt dus geregeld welk bedrag onderaan je rekening staat, of je nu een man of een vrouw bent.

andremons

Shampoo €2,85 / Shampoo for men €3,29. Verschil 15%

 

Nochtans werken scheermesjes voor mannen perfect op een vrouwenbeen, maakt gezichtscrème voor personen met een baarmoeder de wangetjes van het andere geslacht even zacht en hebben kleutertjes helemaal geen nood aan speelgoed dat ‘aangepast is’ aan hun geslacht. Mannen en vrouwen hebben heel vaak geen aparte producten nodig, laat staan dat één van beiden er meer voor zou moeten betalen.

signals2

Tandpasta White now Men €3,99 / Tandpasta White Now €3,49. Verschil 31%

Waarom bedrijven ons dan toch twee versies van nagenoeg identieke artikelen aanbieden? Door de markt op te delen in kleinere groepen, zoals bijvoorbeeld mannen en vrouwen, kunnen aan producten kleine aanpassingen gemaakt worden. Neem nu de tandpasta van Signal, speciaal voor mannen. Die is compleet overbodig, laat ons daar duidelijk over zijn. De tube heeft een ander kleurtje en een andere vorm, meer niet. Toch laat de aangepaste verpakking het merk toe om hun ‘nieuw’ product voor een andere prijs te verkopen.

Omdat het kan

Deze tactiek ruikt een klein beetje naar oplichterij, maar is honderd procent legaal. In marketingland geldt namelijk maar één regel: prijzen zijn vrij. Meestal toch. Een producent mag persoon X en Y geen verschillende prijs vragen als zij precies hetzelfde product kopen. Kopen X en Y echter hetzelfde product, maar X trekt een grijs doosje uit de rekken terwijl Y liever zwart wil, dan mag de producent hen een arbitrair verschil aanrekenen. Gewoon, omdat het kan.

Mannen en vrouwen zullen het wellicht niet eens merken dat ze extra geld neertellen. Door de aangepaste verpakkingen ga je als consument namelijk niet meer letten op de producten die ‘niet voor jou bedoeld zijn’. Als vrouw wandel je bijvoorbeeld automatisch voorbij de zwarte shampooflessen en blauwe scheermesjes.

parfums

En zelfs als je echt wil gaan vergelijken, wordt dit je niet gemakkelijk gemaakt. Het valt op dat identieke producten vaak een ander volume bevatten bij mannen en vrouwen. Op het eerste zicht lijkt er daardoor niks mis met hun prijskaartjes. Tot je aandachtig gaat vergelijken en rekenen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de parfum van Kruidvat? Zowel mannen als vrouwen betalen €7,99 voor een flesje. Alleen krijgen mannen daar in ruil 100 ml voor en vrouwen slechts 50 ml. Hetzelfde verhaal bij de eerder vermelde scheermesjes van Bic: die voor vrouwen zitten met 12 in een zakje, terwijl ze bij mannen per 18 verkocht worden.

bics

1 scheermesje mannen  €0,42/ 1 scheermesje vrouwen €0,53. Verschil 26%

De enige manier om als klant niet bedrogen uit te komen, is bewuster gaan consumeren. Als je je niet blind staart op de verpakking of de kleur van de spullen die je nodig hebt, wandel je automatisch een andere winkelervaring tegemoet. Een vergelijkingsoefening hier en daar zal je wat tijd kosten, maar je spaart er op termijn wellicht geld mee uit. Ik mik de volgende keer alvast die blauwe scheermesjes in mijn karretje!

Schrijf je reactie

3 reacties
  • sandra says:

    Dit is nu toch al uitentreure in alle media geweest…

  • Gloria says:

    Sterk artikel!
    Wat ik me ook al vaak heb afgevraagd, is waarom mannen bij de kapper voor wassen en knippen vaak slechts €20 betalen en dit bij vrouwen al gauw €30 is. Sommige mannen hebben zelfs langer haar dan vrouwen, en veel vrouwen gaan ook enkel maar voor de puntjes. Volgens mij is het allebei even veel werk.

  • huens christiane says:

    nog meer van dit soort onderzoeken aub . De consumenten zo belazeren , is echt niet fair ..

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen