Anders Bekeken

Gevangen tussen traditie en moderniteit

Anders Bekeken: Bar Bahar (2016) van Maysaloun Hamoud

Gevangen tussen traditie en moderniteit

In de rubriek Anders Bekeken gaat redacteur Johannes niet enkel op zoek naar hoe goed een film is, maar vooral ook naar wat de film ons leert over vandaag. Deze keer: het bruisende Bar Bahar slaat niet alleen het traditionele beeld van de Palestijnse vrouw aan diggelen, het legt ook haarfijn de paranoïde situatie bloot waarin veel jonge (Arabische) vrouwen zich vandaag bevinden.

Alle verhalen zijn al verteld, hoor je soms. Ook bij mij spookt die gedachte weleens door m’n hoofd tijdens het bekijken van de zoveelste remake. Maar films als Ghostbusters (2016) en Wonder Woman (2017) tonen dat dit niet klopt. Zulke films  – en de commotie of buzz errond  –  leggen een ongemakkelijke waarheid bloot: enkel de mannelijke (superhelden)verhalen zijn reeds verteld. Onlangs maakte ook Maysaloun Hamoud die opmerking tijdens een interview over haar debuutfilm Bar Bahar. Met dit levenslustige en vaak komische drama werpt de Israëlisch-Palestijnse cineast immers een frisse blik op de levens van drie moderne Palestijnse vrouwen die een flat in Tel Aviv delen, én de prijs die ze voor hun vrijheid moeten betalen.

Vooruitstrevende grootstad?

De inspiratie voor haar energiek debuut putte Hamoud uit eigen ervaringen. Zo gaat Bar Bahar over de succesvolle advocaat Leila (Mouna Hawa) en zorgeloze jobhopper Salma (Sana Jammelieh) die een appartement delen in de Israëlische metropool Tel Aviv, de stad waar ook Maysaloun Hamoud woont. Wanneer de religieuze en preutse student Nour (Shaden Kanboura) bij de twee mondige en flirterige Palestijnse vrouwen intrekt, ontstaat er een aparte dynamiek. In plaats van een knetterend conflict omwille van hun verschillende levensstijlen, iets wat je aanvankelijk voelt borrelen wanneer Nour wil studeren en de andere twee willen feesten, groeit het drietal toch naar elkaar toe.

“Dankzij z’n unieke setting en kijk vertelt Bar Bahar een fonkelnieuw verhaal dat tot nadenken stemt.”

Klinkt bekend? Op televisie was er de afgelopen jaren duidelijk een opmars van zulke verhalen te merken. Sinds Sex And The City en vooral Girls werd het leven van jonge vrouwen in de grootstad een zeer populair thema. Maar hoewel de meeste worstelingen en avonturen van de drie Palestijnse vrouwen universeel zijn (o.a. uitzinnige feesten, zelftwijfel, verliefdheden, ongemakkelijke familiegesprekken…) en Bar Bahar’s flitsende hollywoodiaanse look and feel herkenbaar aanvoelt: Maysaloun Hamoud is Lena Dunham niet en ook Tel Aviv is geen New York. Dankzij z’n unieke setting en kijk vertelt Bar Bahar een fonkelnieuw verhaal dat tot nadenken stemt. Tel Aviv is in Hamouds film immers niet zo ruimdenkend als we denken.

Dubbele standaard

Voor Hamoud staat die stad symbool voor Israël, een plek waar je je als Palestijn nooit echt thuis kan voelen. De titel vrij vertaald tussenin -  staat namelijk voor het gevoel van ergens tussenin vallen. Niet enkel als Palestijn in Tel Aviv maar ook als een progressieve generatie in een conservatieve masculiene samenleving. Achter de zelfverzekerde kettingrokende vrouwen en de wilde party’s die ze bezoeken, sluimert dan ook veel onzekerheid. Niet enkel over hun afkomst en verleden, maar ook over hun toekomst. Ze voelen zich naast vervreemd van hun families immers ook gevangen tussen traditie en moderniteit. Dat maakt het enorm moeilijk om zichzelf te kunnen én mogen zijn.

Bar Bahar is een sterk pleidooi voor jezelf te zijn, zelf als alles dat lijkt tegen te werken.

Door de dubbele standaard (progressief aan de buitenkant, conservatief aan de binnenkant) die Hamoud in Tel Aviv voelt en ook toont door in de film ‘ruimdenkende’ mannen op te voeren die de levensstijl van de vrouwen afkeuren, is Bar Bahar een frisse aanvulling op de persoonlijke en grappige televisie die Lena Dunham maakt. Het is een strijdvaardig en genuanceerd drama gezien vanuit een nieuw standpunt, over liefde en vriendschap in een wereld van achterdocht en gearrangeerde huwelijken, over taboes en hoe ze te doorbreken, over lachen in tijden van tranen en geloven in jezelf en in anderen (wie of wat dat ook is). Bar Bahar is een sterk pleidooi voor jezelf te zijn, zelf als alles dat lijkt tegen te werken.

Bar Bahar (Maysaloun Hamoud, 2016) is vanaf 14 juni in de cinema te zien. De film wordt verdeeld door MOOOV.
Zin om deze film te gaan bekijken? Wij mogen 3 duotickets weggeven! Mail als de bliksem naar redactie@charliemag.be om twee kaartjes te bemachtigen.

Schrijf je reactie

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen