Interview

Jurkjes met persoonlijkheid

BAAS. De meisjes van Your Charlie over hun kledinglabel

Elke maand maken we een portret van een vrouw die haar eigen zaak heeft opgestart. We vragen haar op de man af waarom ze de stap heeft gezet en hoe moeilijk het was. Deze week ga ik naar het atelier van de meisjes van (Your) Charlie in het hartje van Antwerpen. Daar maken Hannah en Amber stijlvolle vrouwenkleding op maat. Foto’s Katleen Gils.


“Kijk! Nog Charlies!” mailt een vriendin me enthousiast en ze verwijst me door naar de website van Your Charlie. Naamgenootjes, wat leuk! Op de site zie ik meteen dat we meer gemeenschappelijk hebben dan enkel de naam van ons merk. Ik ben gecharmeerd door de sfeervolle foto’s, de stijlvolle kledij en het feit dat ze geen modellen gebruiken in hun fotoshoots, maar echte vrouwen zoals jij en ik. Deze dames wil ik beter leren kennen. Enkele weken later staan we voor de deur van hun atelier in de prachtige gebouwen van Theatergezelschap Tutti Fratelli.

Hoe is Charlie ontstaan?

Amber (steil haar): “Hannah en ik hebben samen Theaterkostuumontwerp gestudeerd. Na een paar jaar zijn wel elkaar terug tegen gekomen bij Tutti Fratelli. Hannah werkt hier als kostuumontwerpster en ik als visagiste. We speelden beiden met het idee om zelf een eigen kledinglijn te beginnen.”

Hannah (krulletjes): “We wilden dat alle twee erg graag, maar we zagen er tegenop om het alleen te doen. Dus hebben we besloten om het samen te doen. Eind 2011 zijn we er mee begonnen. Nogal impulsief (lacht). “Hebben we hier zin in? Ja Gaan we het doen? Ok, da’s goed! We moesten in het begin nog veel aftasten. Wat willen we precies doen? Elke keer moesten we evalueren of het de goeie kant opging. Wat kon beter? Wat werkt wel goed?”

Amber: “Ik werk momenteel nog parttime in de sociale sector, met mensen met een mentale beperking. Momenteel is dat nog nodig om een vast inkomen te hebben.”

Door onze ervaring in kostuumontwerp hebben we geleerd om mensen goed te doen voelen in de kledij die ze dragen. Dat is onze sterkte.

Wat doen jullie precies?

Hannah: “Kleding maken op maat.”

Amber: “Mooie kleding maken waar vrouwen zich goed in voelen.”

Hannah: “We hebben een collectie, met vaste stuks en variaties. Deze kunnen mensen altijd bijbestellen in verschillende stoffen en kleuren. Daarnaast kunnen ze dingen laten aanpassen. En dat is onze troef: op maat inkorten, versmallen, verbreden… zodat de kledij perfect valt op het lichaam van de klant. We passen dus aan op lichaamstype en op smaak. Door onze ervaring in kostuumontwerp hebben we geleerd om mensen goed te doen voelen in de kledij die ze dragen. Dat is ondertussen onze sterkte geworden, we voelen goed aan wat bij onze klanten past en wat ze nodig hebben.”

Waar verkopen jullie de kleding?

Hannah: “We maken eigen collecties en verkopen deze op verkoopsmomenten.”

Amber: “Meestal doen we open-atelier momenten. Dan komen de mensen naar hier om te kijken en te passen. We doen ook thuis-verkopen. De bedoeling is om meer één-op-één afspraken te hebben, zodat we ook meer aan styling kunnen doen. Echt individueel maatwerk dus.”

Hannah: “Het is niet de bedoeling om ons aanbod uit te breiden en een webshop te beginnen. Wij willen ons focussen op de service en het maatwerk. Daarom willen we ook niet meteen investeren in een winkelpand. Ik vind het leuk dat mensen in het atelier komen. Zo zien ze ook hoe de stuks worden gemaakt. Het is veel persoonlijker.”

Amber: “Binnenkort doen we wel mee aan een pop-up store. Samen met de meisjes van Lobogato, die juwelen maken. Dan kunnen we eens kijken of een winkel iets voor ons zou kunnen zijn. Maar ik denken dat we liever bezig zijn met onze handen dan een hele dag in een winkel te staan.”

Jullie gebruiken ook geen modellen in jullie visuals op de website. Dat sprak me erg aan.

Hannah: “We kiezen bewust geen modellen, omdat we alle vrouwen willen aanspreken. We willen niet dat onze klanten denken dat onze kledij enkel mooi valt op maatjes 36 met lange benen.”

Amber: “We maken mode voor gewone meisjes en vrouwen.”

Maatwerk kan ook voor alledaagse kledij. Het hoeft niet altijd een feestjurk te zijn!

Hoe zit het met prijsbepaling? Ik kan me voorstellen dat maatwerk niet goedkoop is.

Hannah: “Ja, dat is een moeilijke. Handwerk kost geld, maar de meeste mensen beseffen dit niet meer. Ze zijn de prijzen van H&M en Zara gewoon. We proberen wel uit te leggen aan onze klanten hoe het komt dat onze stuks duurder zijn. En dan begrijpen klanten dat ook wel.
We proberen onze prijs wel betaalbaar te houden. We kunnen kosten drukken omdat we rechtstreeks aan de klant verkopen. Er zijn geen omwegen tussen van een winkel, een webshop, verpakking of dergelijke.”

Amber: “Onze basisjurk Charlie kost bijvoorbeeld €65 zonder wijzigingen. Voor de verstellingen betaal je nog iets extra. Maar dan koop je wel een handgemaakt stuk dat speciaal op jouw maat is gemaakt.”

Hannah: “We hopen dat door de stijl van onze kleding -eenvoudig en comfortabel- vrouwen maatwerk niet meer als iets onbetaalbaar zullen zien. Maatwerk kan ook voor alledaagse kledij. We hopen op die manier de drempel te verlagen. Het hoeft niet altijd een feestjurk te zijn!

Hebben jullie een lievelingsstuk in de collectie?

Amber: “Onze ‘Charlie’ kunnen we niet meer wegdenken uit de vaste collectie.”

Hannah: “Al onze stuks hebben een naam. ‘Charlie’ is een basiskleedje, met mouwtjes en in tricot. Het is een multifunctionele jurk met een goed pasmodel in een aangename stof. Je kan hem combineren met een mooie ketting voor ’s avonds of met sneakers voor overdag. Deze is heel populair. Daarnaast werken we ook vaak met tops en kleedjes met een open rug. Decolletés doen we niet zo vaak, maar open ruggen komen vaak terug.”

Amber: “We maken altijd onze basisstuks in het zwart in verschillende maten. Deze kunnen de klanten passen en daarna kunnen ze een stof kiezen. Het model kan dan nog aangepast worden naargelang de wensen van de klant.
We maken vooral wat we zelf graag zien. Als we soms vastzitten bij het ontwerpen van een collectie, gaan we altijd terug naar deze vraag. Eenvoud en comfort zijn onze kernwoorden. En het moet vrouwelijk blijven.”

Hoe zien jullie Charlie evolueren?

Hannah: “Ik zou het leuk vinden moesten we wat meer bekendheid hebben in bepaalde kringen. Zodat mensen ons merk kennen. En we een deel vaste klanten hebben. Dat het van een parttime job groeit naar een volledig job.”

Amber: “Absoluut. Ik zou het heel leuk vinden om meer één op één te werken. Dat mensen een afspraak met ons maken om een stuk uit te kiezen. Dat ze ons weten te vinden voor waar we goed in zijn.”

Hannah en ik hadden een lijstje met onze favoriete unisex namen. ‘Charlie’ kwam er duidelijk uit als winnaar.

Waar komt de naam Charlie vandaan?

Amber: “We zochten een naam die voor zowel mannen als vrouwen gebruikt kon worden. Hannah en ik hadden een lijstje met onze favorieten. We hebben de twee lijstjes naast elkaar gelegd en Charlie kwam er duidelijk uit als winnaar. Met de ‘Your’ willen we verwijzen naar het exclusieve, het maatwerk.”

Hannah: “Nu maken we enkel kledij voor vrouwen. Maar het zou fijn zijn om in de toekomst ook uit te breiden naar mannen en kinderen. Ik denk wel dat daar ook vraag naar is. Eenvoudig maar mooi en goed design. Nu komen we er gewoonweg niet toe wegens tijdsgebrek.”

Amber: “Vooral het aanbod voor mannen is heel beperkt, dus daar liggen nog wel mogelijkheden. Maar dat is voorlopig toekomstmuziek (lacht).”

 

Meer info: www.yourcharlie.be
Of via Facebook

Foto’s: Katleen Gils

 

Wil je ook je eigen zaak runnen? Surf dan naar Zekervanhaarzaak.com, het netwerk voor en door vrouwelijke ondernemers, voor meer tips en advies.

Schrijf je reactie

Jozefien was in een vorig leven art-director bij de vrouwenbladen en is nu kapitein van het Charlie-schip. Haar stokpaardjes zijn gendergelijkheid, beeldvorming in de media en het opvoeden van twee luidruchtige jongens.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen