Elk huisje zijn kruisje?

Anders Bekeken: Home van Fien Troch

In het beklemmende Home infiltreert de Vlaamse cineaste Fien Troch bij een groepje jongeren om dan met een pikdonkere zonnebril door de verblindende schone schijn heen te kijken, naar hen en naar hun familie.

Al sinds Trochs langspeeldebuut Een ander zijn geluk (2005) spelen kinderen en jongeren een belangrijke rol in haar films. Ze vormen een breekbare spiegel voor een groter, vaak verborgen kwestie. In het onderkoelde en statische Kid (2012) zorgden financiële problemen bij een alleenstaande moeder nog voor een trauma bij haar zevenjarige zoontje, in het energiekere Home zijn het de scheefgelopen relaties tussen puberende jongeren en hun ouders die voor pikdonker drama zorgen. Sterker: het onvermogen om over die problemen te praten vormt het struikelblok.

Same old same old?

Die communicatiepanne portretteert Troch in een confronterende ‘vlieg op de muur’docustijl. Zo opent Home als een reportage over de reïntegratie van Kevin (Sebastian Van Dun), een knappe 17-jarige kerel die net uit de jeugdgevangenis komt, en bij het gezin van zijn tante intrekt omdat de relatie met z’n vader is verzuurd. Gaandeweg raakt hij goed bevriend met zijn neefje Sammy (Loïc Bellemans), diens liefje Lina (Lena Suikerbuijk) en beste makker John (Mistral Guidotti), die kort wordt gehouden door z’n labiele moeder. Stilaan verschuift zo de focus van Kevins rehabilitatie naar de moeizame relatie van de jongeren met hun ouders.

De schokkerige en intieme gsm-beelden in de film geven een onverbloemde inkijk in wie de personages zijn en hoe ze naar elkaar kijken.

Klinkt bekend. De kind-ouderrelatie mankt natuurlijk vaak tijdens de tienerjaren, iets wat zich al eens uit in een sputterende communicatie (lees: eindeloze ruzies). Wie dacht tijdens de puberteit niet dat zijn ouders een andere taal spraken? In dat opzicht is Trochs verhaal tijdloos. Zo trok ze onlangs in een interview de parallel met de nineties,

Dit artikel staat in onze ledenzone.

Maar iedereen kan lid worden!

Neem nu een abonnement op Charlie en voor slechts €50 per jaar (of iets meer dan €4 per maand) krijg je toegang tot alle artikels. Bovendien ontvang je onze gloednieuwe Charlie Club pins en krijg je 2x per jaar ons bookzine in de bus!

Neem dus snel een Jaarabonnement en join the club!

Profielfoto van Johannes De Breuker Door Johannes De Breuker

Johannes De Breuker is cultuurjournalist en redacteur. In zijn scherpe oordelen over film doorprikt hij graag filterbubbels. Inclusief de zijne.

Onze aanraders

Kom bij de Charlie Club!

Maak samen met ons het verschil en draag bij aan een stem die nodig is! Neem een jaarabonnement en krijg:

  • 2 luxe print bookzines
  • onze gloednieuwe clubpins
  • toegang tot extra online artikels en pagina’s
  • onze maandelijkse ledennieuwsbrief met achter de schermen nieuws
  • regelmatig korting op boeken en onze events